Ta kontakt for tilgjengelighet og pris.
Skulpturerte linjer bringer den aggressive og unike Sugomi inspirerte Z design til et nytt nivå med frekk og brutal funksjonalitet. Full fokus på kjøreglede med sterkere motor og ny chassis setting som gir en stivere og mer direkte opplevelse, og definerer Z1000 som markedets mest radikale Supernaked.

Lettvekts hjul
Supersport-style hjul - ca 1,5 kg lettere, reduserer uavfjæret vekt og gyrokrefter.
Aluminium twin-tube ramme
En stiv aluminium ramme med optimal masse sentrering, skaper god balanse mellom en kvikkstyrt, men samtidig en stabil haldling. Lav vekt og maksimal stivhet sikres i en 5-delt sveiset aluminium konstruksjon som også bruker motoren som et avstivende element.
Ideell kjørestilling
En ideell kjørestilling er skap ved å senke fronten, og heve hekken for en mer aggresseiv positur. Den mer aggressive sittestillingen matcher sykkelens direkte gass respons og handling, og setter føreren i possisjon for full utnyttelse av Z1000’s sportslige potensiale.
Finstemt innsugslyd
Spesialdesignet for at aksellerasjonen kan nytes både fysisk og lydmessig. Finstemt innsug og luftfilterboks skaper et unikt og høyst inspirerende lydbilde.
Aluminium fat bar styre
Supernaked karakteren understrekes med et bredt fat bar styre i børstet aluminium, og med sort overflatefinish.
Öhlins Støtdemper
For å komplettere den enorme bremseeffekten fra Brembo bremsene, er sykkelen utstyrt med en topp kvalitet Öhlins støtdemper. Denne forsterker kjøreegenskaper og kjørecomfort, og gir eieren stolt visshet om at sykkelen er utstyrt med markedets beste komponenter.
Sugomi design
Det Japanske ordet sugomi beskriver en intens aura av energi gitt av en person eller et objekt som utstråler storhet og respekt. Noe eller noen som besitter sugomi, utstråler ærefrykt, gir et uslettelig inntrykk av storhet og påkaller den største respekt. I den nye Z1000, er sugomi åpenbar både i dens olme og aggressive design og i dens svært inspirerende leveranse av rå energi. Med optimaliserte dimmensjoner (senket front og hevet hekk), og ny tettsittende bekledning, fremstår Z1000 som et rovdyr klart til anngrep.
Form-støpte speil
Nye speil med skarpere design bidrar til å høyne kvalitetsfølelsen fra cockpit.
LED baklys
Nytt LED baklys gir hekken et futuristisk utseende.
SSF-BP
Mer direkte styrerespons i den nye Z1000R er resultat av nye fjæringskomponenter. Ny SFF-BP gaffel har sportslig potensiale, men yter samtidig god komfort på landeveien. Konseptet er en blanding av Showa SFF og BPF, med fjærer i begge ben, justering av forspenning i venstre ben og justering av demperkraft i høyre ben.
Brembo Bremser
De formidable bremseegenskapene fra Z1000 bringes her opp til topp racingnivå med komponenter som finnes bl.a. på Ninja H2R. Brembo komponentene er de beste som kan skaffes til en masseprodusert motorsykkel.
LED frontlys
Smal og kompakt lykte-kåpe, plassert lavt på fronten, i forlengelsen av linjen som starter på toppen av tanken. Dette er første Kawasaki modell med reflektor-løs LED frontlykt design. Med LED lamper tillates et smalt design, og en form som gir Z1000 et intenst og nådeløst ansikt, som et villt rovdyr. Front lykta består av 4 long-life, lav-energi LED pærer: to for nærlys (senter) og to for fjærnlys (ytterst). Alle 4 pærene lyser når fjærnlys er på. En separat LED possisjons lampe er montert på instrument dekselet.
Senkede throttle-hus
I tillegg til å øke motoreffekten, bidrar senkede trottle-hus til bedret masse sentrering. Endring av innsugstraktenes lengde bidrar til sterkere og mer responsivt mellomregister.
Instrument
Z1000’s kompakte instrument cluster er montert direkte på styret. Dette gir designeren frihet til utforming og plassering av en kompakt lykte-kåpe.Med futuristisk design reflekterer LED turtelleren og LCD skjermen sport potensialet i nye Z1000.
Større bensintank
Ny tank design øker volumet til 17 liter.
1,043 cm3 Væskekjølt, 4-takt rekkefirer
En kraftpakke av en motor, med sterkt drag fra lave turtall og helt opp til rød-feltet. Kjøreopplevelsen forsterkes av motorens suverene gass-respons, et rå-sterkt mellomregister og et inspirerende innsugs-brøl.
Masse sentrering
Eksos systemet (med større hovedpotte og kortere lyddempere), horisontal Back-link bak fjæring og senkede throttle bodies er de største bidragsytere til øket masse sentrering. Horisontal Back-link bak fjæring frigjør plass for en større lavtliggende eksospotte, som igjen tillater kortere lyddempere og mer sentrert masse. Lett seteramme i aluminium gir også sitt bidrag. Resultatet blir en lettsvingt og leken sykkel.
Preget setetrekk
Setet har preget inn et “Z” merke som skiller den fra standard modellen.
Sentral eksospotte og korte lyddempere
Ved bruk av en sentral eksospotte under motoren tillates lyddempere med redusert volum. Dette bidrar til sentrert masse, mer konsentrert styling og sporty look.
Cool Air system
Med luftfilterboks plassert mellom rammerørene, kan innsugsluften bli påvirket av motorvarmen. Cool Air systemet leder kald luft fra kanaler i front av sidekåpene, direkte inn i filterboksen. Dette minimerer effekt tap som følge av oppvarmet innsugs luft. Systemet må ikke forveksles med Ram Air, hvor luft presses inn og skaper overtrykk i luftfilter boksen.

Tilgjengelige farger
- Metallic Spark Black / Pearl Storm Gray / Emerald Blazing Green BK2 Metallic Spark Black / Pearl Storm Gray / Emerald Blazing Green BK2

|
MOTOR |
Motortype |
Væskekjølt, 4-Takt Rekkefirer |
Slagvolum |
1,043 cm³ |
Størrelse x slagdybde |
77 x 56 mm |
Kompresjonsforhold |
11.8:1 |
Ventilsystem |
DOHC, 16 ventiler |
Drivstoffsystem |
Drivstoffinnsprøytning: Ø 38 mm x 4 (Keihin) med ovale sekundærspjeld |
Tenning |
Digital |
Startsystem |
Elektrisk |
Smøring |
Tvunget smøring, våt sump |
|
YTELSE & TRANSMISSJON |
Maksimal effekt |
104.5 kW {142 HK} / 10,000 rpm |
Maksimalt dreiemoment |
111 N•m {11.3 kgf•m} / 7,300 rpm |
Drivstofforbruk |
5.8 l/100 km |
CO2 Utslipp |
151 g/km |
Girkasse |
6-trinns |
Sluttutveksling |
Forseglet kjede |
Primærutveksling |
1.627 (83/51) |
Utveksling 1.gir |
2.600 (39/15) |
Utveksling 2.gir |
1.950 (39/20) |
Utveksling 3.gir |
1.600 (24/15) |
Utveksling 4.gir |
1.389 (25/18) |
Utveksling 5.gir |
1.238 (26/21) |
Utveksling 6.gir |
1.107 (31/28) |
Sluttutveksling |
2.867 (43/15) |
Clutch |
Våt multi-disk, manuell |
|
BREMSER & FJÆRING |
Bremser, front |
Doble semi-flytende 310 mm Bremboskiver. Caliper: Radialmontert, Brembo M50 monoblock, 4-stemplet |
Bremser, bak |
Enkel 250 mm skive. Caliper: 1-stemplet |
Fjæring, front |
41 mm invertert gaffel med trinnløs justerbar kompresjons- og returdemping samt justerbar fjærforspenning. Top-out fjærer |
Fjæring, bak |
Horisontal Back-link, Öhlins S46DR1S trykksatt demper med justerbar retur og hydraulisk fjærforspenning. |
|
RAMME, MÅL OG VEKT |
Rammetype |
Twin-tube, aluminium |
Forsprang |
101 mm |
Fjæringsvei foran |
120 mm |
Fjæringsvei bak |
131 mm |
Dekk, front |
120/70ZR17M/C (58W) |
Dekk, bak |
190/50ZR17M/C (73W) |
Styrevinkel V/H |
29° / 29° |
L x B x H |
2,045 x 790 x 1,055 mm |
Akselavstand |
1,435 mm |
Bakkeklaring |
125 mm |
Drivstoffkapasitet |
17 liter |
Setehøyde |
815 mm |
Kjøreklar vekt |
221 kg |
Oppgitt pris er veiledende, levert fra importørs lager, inkludert moms og engangsavgift (for avgiftsbelagte kjøretøy). Klargjøring, registrering og leveringsomkostninger kommer i tillegg til oppgitt pris.