Ninja 1000SX har en kompromissløs karakter. Sterkt influert av Ninja spirit, appelerer den sterkt til sportbike og til superbike førere. Oppreist kjørestilling, god comfort og mulighet for bagasjebokser, gjør Ninja SX til en førsteklasses sport-tourer for fører og passasjer. Elektroniske hjelpemidler som traction control, cruise control og quick-shift bidrar til sikker og comfortabel kjøreopplevelse. 
Høydepunkter 
- Integrert veskesystem (tilvalg). Sømløst integrerte sidevesker, montert nær sykkelens senterlinje understreker sykkelens design og er svært hendige på lengere turer. Veskene demonteres på sekunder, og etterlater en stilren sportsykkel uten skjemmende veskebraketter.
- Ninja 1000SX’s responsive motor karakter forsterkes med en quick shifter som tillater klutsj-fri opp- og nedgiring for sømløs aksellerasjon og effektiv retardasjon.
- En Bluetooth chip innebygget i instrumentet muliggjør trådløs oppkopling mellom sykkel og mobiltelefon. Ved nedlasting av “RIDEOLOGY THE APP,” kan mange av instrumentets funksjoner leses og endres med telefonen.
- Tykkere og bredere polstring øker comforten både for fører og passasjer på lengere turer. For individuell tilpasning finnes det flere alternative seter tilgjengelig i tilbehørs-katalogen.
- Nytt 4:2.! eksosanlegg med forkammer under motor og en eksospotte på venstre side. Anlegget gir en vektbesparelse på 2 kg.
- Digital TFT (Thin film transistor) fargeskjerm er svært lettlest, gir sykkelen det high-tech utseende den fortjener, og gir langt flere muligheter enn de tradisjonelle instrumentene.
- Ny kåpe og nytt eksosanlegg gir Ninja 1000SX sportslig og mer dynamisk stil som reflekterer Ninja image og inspirerer til sportslig kjørestil. All-LED belysning gir et premium preg.
- Bridgestone Battlax Hypersport S22 dekk bidrar til lettere og raskere styrerespons samt bedre grep både på våt og tørr asfalt. Resultatet er maksimal tillit og kjøreglede.
- Svært god vindbeskyttelse med heldekkende kåpe og større vindskjerm. Vindskjermen kan justeres i 4 stillinger med et enkelt håndgrep.
- Den kraffulle 1,043 cm3 væskekjølte 4-takt rekke-4 motoren har trekkraft over hele turtalls registeret. Smidig og god respons fra tomgang, gjennom mellomregisteret og helt til turtalls-sperra.
- Kawasaki’s cruise control system setter valgt hastighet med et enkelt trykk på "set" knappen. Ved aktivering slipper føreren å holde hånden på gassgåndtaket. Dette reduserer stress i høyre arm når en kjører lange distanser.
- Ninja 1000SX’s stabile aluminiumsramme sikrer god balanse og sentrert masse. Dette bidrar til en responsiv og lettkjørt, men samtidig en svært retningstabil sykkel som absorberer dumper og ujevnheter i veibanen.
- ERGO-FIT er et grensesnitt som gjør det mulig for en rekke førere å føle seg i ett med sin motorsykkel.
- KIBS (Kawasaki Intelligent Anti-Lock Brake System) er et høypresisjons bremsesystem designet spesielt for supersport-modeller, og tilbyr høyeffektiv bremsing samtidig som den opprettholder en naturlig følelse.
- ABS (Anti-Lock Brake System) sikrer stabil bremseevne ved å hindre at hjulene låses under bremsing.
- Horisontal Back-link montert støtdemper sørger for at støtdemperen er horisontal og bidrar til effektiv bruk av rom og massesentralisering.
- KQS (Kawasaki Quick Shifter) muliggjør clutchfri opp- og nedgiring*. 
- I kombinasjon med Kawasakis produsenteide og dynamiske modelleringsprogram, gir inngang fra IMU (Inertial Measurement Unit) en enda mer presis chassisorienteringsbevissthet. Nøkkelen til å bringe Kawasaki elektronikk til neste nivå.
- KCMF (Kawasaki Cornering Management Function) overvåker motor og chassis parametere igjennom hele svingen.
- Kawasaki elektroniske innsprøytningssystem tillater ECU å levere den ideelle mengden drivstoff og luft til motoren.
- Basert på racing-teknologi, fungerer Assist & Slipper Clutch som både en momentbegrenser og en selv-servo mekanisme som muliggjør et lettere trykk på clutchhendelen.
- 3-modus KTRC (Kawasaki TRaction Control), Kawasaki’s mest avanserte traction control system, tilbyr et utvalg av moduser som passer til en rekke kjøresituasjoner, fra banekjøring til touring.
- Valg av effektmodus gjør det mulig å endre motorens effektforsyning for å tilpasse kjøresituasjonen.
- Elektronisk Cruise Control gjør det mulig å sette kjøretøyets hastighet til auto. Førerstøtte teknologi som bidrar til å redusere tretthet hos føreren på lange turer, og bidrar til økt turkomfort.
- Indikator for økonomisk kjøring vises på instrumentpanelet når kjøringen er bensinsparende.
- Smartphone-tilkobling bidrar til en forbedret motorsykkelopplevelse ved at fører kan koble seg til sin motorsykkel trådløst.
Tilgjengelige farger
- Emerald Blazed Green / Metallic Diablo Black / Metallic Graphite Gray 
- Metallic Matte Graphenesteel Gray / Metallic Diablo Black 
- Metallic Diablo Black / Pearl Robotic White 
|  | MOTOR | 
| Motortype | Væskekjølt, 4-Takt Rekkefirer | 
| Slagvolum | 1,043 cm³ | 
| Størrelse x slagdybde | 77 x 56 mm | 
| Kompresjonsforhold | 11.8:1 | 
| Ventilsystem | DOHC, 16 ventiler | 
| Drivstoffsystem | Innsprøytning: Ø 38mm x 4 | 
| Startsystem | Elektrisk | 
| Smøring | Tvunget smøring, våt sump | 
|  | YTELSE & TRANSMISSJON | 
| Maksimal effekt | 104.5 kW {142 HK} / 10,000 rpm | 
| Maksimalt dreiemoment | 111 N•m {11.3 kgf•m} / 8,000 rpm | 
| Drivstofforbruk | 5.8 l/100 km | 
| Power down kit 85 kW | Tilgjengelig | 
| CO2 Utslipp | 135 g/km | 
| Bensinforbruk 85 kW kit | 6 l/100 km | 
| CO2 utslipp 85 kW kit | 138 g/km | 
| Girkasse | 6-trinns | 
| Sluttutveksling | Forseglet kjede | 
| Primærutveksling | 1.627 (83/51) | 
| Utveksling 1.gir | 2.600 (39/15) | 
| Utveksling 2.gir | 1.950 (39/20) | 
| Utveksling 3.gir | 1.600 (24/15) | 
| Utveksling 4.gir | 1.389 (25/18) | 
| Utveksling 5.gir | 1.238 (26/21) | 
| Utveksling 6.gir | 1.107 (31/28) | 
| Clutch | Våt multi-disk, manuell | 
|  | BREMSER & FJÆRING | 
| Bremser, front | Doble semi-flytende 300 mm. Caliper: Radialmonterte monoblock, 4-stemplet | 
| Bremser, bak | Singel 250 mm. Caliper: 1-stempel | 
| Fjæring, front | 41 mm invertert gaffel med trinnløs justerbar kompresjons- og returdemping samt justerbar fjærforspenning | 
| Fjæring, bak | Horisontal Back-link, trykksatt demper med trinnløs justerbar returdemping og ekstern justerbar fjærforspenning | 
|  | RAMME, MÅL OG VEKT | 
| Rammetype | Twin-tube, aluminium | 
| Forsprang | 98 mm | 
| Fjæringsvei foran | 120 mm | 
| Fjæringsvei bak | 144 mm | 
| Dekk, front | 120/70ZR17M/C (58W) | 
| Dekk, bak | 190/50ZR17M/C (73W) | 
| L x B x H | 2,100 x 825 x 1,190(1,225 mm vindskjerm i høyeste posisjon) mm | 
| Akselavstand | 1,440 mm | 
| Bakkeklaring | 135 mm | 
| Drivstoffkapasitet | 19 liter | 
| Setehøyde | 835 mm | 
| Kjøreklar vekt | 235 kg | 
 
Klargjøring, registrering og leveringsomkostninger kommer i tillegg til oppgitt pris.