Hondas banebrytende X-ADV fikk en omfattende oppdatering til 2021. Motoren fikk mer kraft, rødmarkeringen økte og girutvekslingen ble optimalisert. Dette passer som hånd i hanske med fire ulike kjøremoduser og utvidet Honda Selectable Torque Control. Til 2023 kommer de to eksisterende fargene med en ny Graphite Black-kant.
Det er ikke ofte i motorsykkelverdenen at en ny tankegang dukker opp for å skape noe helt nytt. Men Honda spesialiserer seg på innovasjon, og presenterte i 2016 et helt nytt konsept – X-ADV hvor motorsykkel og scooter smelter sammen til en urban tohjuls-SUV. Modellen fanget essensen av tohjulsfriheten i en spennende ny form, og fikk gedigen oppmerksomhet fra motorsyklister rundt om i Europa.
X-ADV har ikke stått stille. Til 2021 økte Honda motorytelsen, reduserte vekten, forbedret stilen og utstyrte modellen med mer funksjonalitet for enda større nytteverdi. Dermed ble X-ADV kulere og mer attraktiv i markedet.
Slagkraftig ytelse
Den SOHC-baserte parallelltwinen med 8 ventiler leverer en slagkraftig ytelse – spesielt i det nedre og midtre turtallsregisteret. Motoren har en toppeffekt på 58 hestekrefter ved 6 750 rpm. Ved 4 750 rpm opplever man det maksimale dreiemomentet på 69 Nm. Fra 30 km/t vil X-ADV dekke 20 meter på 1,7 sekunder og 50 meter på 3,2 sekunder. I 60 km/t ligger den momentsterke motoren på lave 2 500 rpm.
Med med et forbruk på 0,36 liter per mil blir rekkevidden på 366 kilometer med den 13,2 liter store bensintanken. Den kjøreklare vekten på 236 kilo er tre kilo mindre enn forgjengeren. X-ADV kommer også i en egen 35kW-utgave som er tilpasset førerkortklassen A2.
Fra snill og jevn til aggressiv
Throttle By Wire (TBW) bringer med seg justerbar motorkarakter gjennom de fire nivåene RAIN, STANDARD, GRAVEL og SPORT pluss et eget nivå hvor føreren selv kan skreddersy sine preferanser. Honda Selectable Torque Control (HSTC)-systemet er utvidet til tre nivåer for en enda jevnere innvirkning, men kan også deaktiveres helt. Dual Clutch Transmission (DCT) har automatiske girmønstere som knytter seg til kjøremodusene.
Oppbevaringsrommet under salen er på hele 22 liter, og er utstyrt med en USB-ladekontakt. Ved å flytte parkeringsbremsen til høyre styrehalvdel, har det blitt også blitt plass til et nytt og praktisk hanskerom. En 5 tommers TFT-instrumentering integrerer Honda Smartphone Voice Control-systemet som kobler føreren til smarttelefonen. Dermed kan man enkelt håndtere anrop, meldinger, musikk og navigasjon. Det er nødvendig med et hjelmmontert headset, og smarttelefonen kobles til instrumenteringen via Bluetooth.
X-ADV er ellers utstyrt med Smart Key som kan bo i førerens lomme, og som betjener tenning, og lås for både tanklokk og sal, samt tilleggsutstyret Smart Top Box. Blinklysene er utstyrte med selvkansellerende Emergency Stop Signal (ESS)-funksjon som varsler andre ved harde innbremsinger.
- Ny Graphite Black-kant
- Slagkraftig ytelse
- Dual Clutch Transmission (DCT)
- Skarp, slank og aggressiv fremtoning
- 5 tommers TFT-instrumentering
- Fire ulike kjørenivåer, pluss muligheter for skreddersøm
- Dobbel LED-basert frontlykt
- Utmerket værbeskyttelse
- Stort oppbevaringsrom og praktisk hanskerom
- Honda Smartphone Voice Control System
Farger |
Mat Ballistic Black Metal, Mat Iridium Gray Metallic |
Kubikk |
745 |
Overføring PIM |
Yes |
Sylindere |
2 |
Effekt (HK) |
58 |
Girkasse |
DCT |
Forbruk l/mil |
0,36 |
Sittehøyde |
820 |
Omdreininger ved maks ytelse |
6750 |
Maks dreiemoment |
69 |
Omdreininger ved maks dreiemoment |
4750 |
Høyde |
1370 |
Lengde |
2215 |
Bredde |
940 |
Vekt |
236 |
Motortype |
Væskekjølt 4-takts, 8-ventils SOHC parallelltwin |
Antall gir |
6 |
Bensintank |
13,2 |
Bremser foran |
296 mm dobbel, 4-stemplet kalipere |
Bremser bak |
240 mm enkel, 1-stemplet kaliper |
Demping foran |
41 mm USD-gaffel |
Demping bak |
Enkeldemper 120 mm |
Dekk foran |
120/70-R17M/C |
Dekk bak |
160/60-R15M/C |
Klargjøring, registrering og leveringsomkostninger kommer i tillegg til oppgitt pris.