Til 2022 lanserte Honda en helt ny type touringmaskin for å tilby komfortabel, smidig og hyggelig ytelse. Til 2025 får NT1100 en omfattende oppgradering som gir enda bedre kjørekomfort. Den elegante kåpen er tegnet om og har fått en skarpere og mer aggressiv stil. Den tosylindrede motoren får et ytelsesløft i mellomregisteret, mens en seksakset IMU gir ekstra presisjon til flere elektroniske hjelpemidler. Dessuten blir en modell med elektronisk fjæring tilgjengelig, NT1100 Electronic Suspension, som benytter det sofistikerte Showa EERATM-systemet.
Det siste tiåret har markedet vært fullt av «eventyrfokuserte» motorsykler, mens valgmulighetene har vært dårligere for førere som ønsker seg ytelse, kjøreegenskaper, moderne teknologi og komfort under langkjøring, uten å være så opptatt av utseendet eller de fysiske dimensjonene til de typiske eventyrsyklene.
NT1100 ble introdusert til 2022 nettopp for å øke disse valgmulighetene. Dette er en komplett turmaskin, med lang utstyrsliste og en sportslig ytelse – den typen sykkel som håndterer hverdagspendlingen effektivt, men som også er klar for langturer med full last. Sykkelen er designet for å appellere til dem som kan huske lignende Honda-maskiner fra mange år tilbake, men også for å tiltrekke seg yngre førere. Ved å bruke rammen og den karakterfulle tosylindrede motoren til CRF1100L Africa Twin som base, sikres engasjerende ytelse. Det er allerede solgt over 12 000 eksemplarer av denne sykkelen, som var Europas mest populære sportstourer i 2023. Til 2025 får NT1100 store oppgraderinger av motorytelse, komfort og praktiske egenskaper.
Komfortabel, smidig og morsom
NT1100s elegante stil har blitt oppdatert og raffinert for å levere effektiv aerodynamisk ytelse med en kjørestilling som er skreddersydd for touring. De doble frontlyktene har nå en unik DRL-signatur med integrerte blinklys for et slankere utseende og forbedret sikt for økt sikkerhet. Øvre og nedre vindavvisere jobber for å beskytte føreren, mens den justerbare vindskjermen nå kan betjenes av føreren med én hånd fra sittende stilling. En redesignet sal gir forbedret komfort, mens sidekoffertene med standard passform har blitt større og nå har plass til én helhjelm hver.
En 6,5-tommers TFT-berøringsskjerm i farger byr på brukertilpassede skjermbilder samt Apple CarPlay®- og Android Auto®-smarttelefontilkobling. Cruisekontroll, oppgraderte varmehåndtak, ACC- og USB-ladekontakter, selvkansellerende blinklys og Hondas Emergency Stop Signal (ESS) er også standard, og det samme er en midtstøtte. 2025-utgaven av NT1100 blir tilgjengelig i disse fargene: Mat Warm Ash Metallic (NY) og Gunmetal Black Metallic (NY)
To typer fjæring
I NT1100 er hovedvekten lagt på veifokusert fjæring tilpasset en skarpere styringsgeometri. Foran sitter det 43 mm opp/ned-dempere fra Showa med 150 mm vandringsvei og muligheter til å justere forspenningen. Showa-demperen bak har også 150 mm vandringsvei, og forspenningen kan enkelt justeres hvis man for eksempel skal kjøre med passasjer og bagasje.
Nytt for 2025 er alternativet med fjæringen Showa Electronically Equipped Ride Adjustment (Showa-EERA™) på NT1100 Electric Suspension. Systemet er utprøvd på Africa Twin Adventure Sports (og er nå også tilgjengelig på Africa Twin) og har innstillinger spesielt utviklet for NT1100. Det gir automatisk optimal dempingskraft i forhold til slaghastigheten. Det fungerer ved å justere dempingsnivået basert på informasjon fra tre kilder: sykkelens hastighet (fra ECU), sykkelens helning og vinkel (fra IMU) og gaffelens tilstand (fra slagsensoren).
Rent praktisk betyr Showa-EERA™ at føreren kan velge allsidig urban kjørekomfort, turstabilitet i høye hastigheter eller presis respons i regnvær ved å trykke på instrumenteringen. Showa-EERA™ reduserer også overdrevne dykk under hard bremsing og gir føreren mulighet til å justere forspenningen bak gjennom hele 24 trinn – i fart.
Felgene er av aluminium, og dekkene er i størrelsene 120/70-17 foran og 180/55-17 bak. Den kjøreklare vekten er 238 kilo for utgaven med manuell girkasse, og 248 kilo for utgaven med DCT. Electronic Suspension-utgaven veier 1 kilo mer enn standardutgaven. Doble 310 mm bremseskiver foran gripes av lette, firestemplede radialmonterte kalipere. Den bakre 256 mm skiven omkranses av en enstemplet kaliper.
Sterkere i mellomregisteret
Siden sykkelen har fått de samme motoroppgraderingene som 2024-modellen av Africa Twin, er ytelsen nå mye sterkere når det gjelder kraft og dreiemoment i mellomregisteret. Den tosylindrede motoren med 8 ventiler og 1084 kubikk fortsetter å produsere 102 hestekrefter ved 7500 rpm med et maksimalt dreiemoment på 112 Nm ved 6250 rpm, opp fra 105 Nm ved 6250 rpm. Boringen er fortsatt 92 mm med 81,5 mm slaglengde, og kompresjonsforholdet er nå 10,5 : 1 (fra 10,1 : 1).
Gassreguleringen – og følgelig kjøreegenskapene – er optimalisert og gjort mer lineær gjennom reduserte dreiemomentvariasjoner i de lavere girene. Man legger godt merke til den nye motorlyden, som ledsages av jevn, kraftig akselerasjon – perfekt for de omfattende oppgavene NT1100 er bygget for. Throttle By Wire (TBW) sørger for motorstyring, og PGM-FI gir optimal drivstoffinnsprøytning. TBW styrer motorens ytelse og karakter sammen med Honda Selectable Torque Control (HSTC) og Wheelie Control. Førere kan velge mellom tre forhåndsinnstilte kjørenivåer.
NT1100 leveres enten med en 6-trinns manuell girkasse eller en automatisk DCT-girkasse (Dual Clutch Transmission). DCT-systemet tilbyr to forskjellige kjøremetoder – automatisk girkasse (AT), med forhåndsprogrammerte girmønstre som hele tiden registrerer motorsykkelens hastighet, valgte gir og turtall for å bestemme når et girskifte skal skje, og manuell girkasse (MT), der girskiftene gjøres ved hjelp av brytere på venstre styrehalvdel.
DCT-systemet er nå oppdatert med jevnere start fra stillestående og bedre kontroll ved lav hastighet – under 10 km/t – for U-svinger osv. I tillegg til en forbedret og mer delikat clutchrespons har systemet fått en girplan som er mer spesifikk for NT1100. For å bruke IMU-svingregistrering og motorens sterkere dreiemoment i mellomregisteret holder DCT nå lenger på girene, mens det bremser før nedgiring for å gjøre jevn bruk av drivverket. På samme måte har oppgiringstiden blitt forbedret for å matche motorens karakter.
Farger | GunMetal Black Metallic, Mat Warm Ash Metallic, Pearl Hawkseye Blue
|
Kubikk | 1084
|
Effekt (HK) | 102
|
Effekt (KW) | 75
|
Høyde | 1340
|
Lengde | 2240
|
Bredde | 860
|
Vekt | 249
|
Motortype | Væskekjølt 4-takts, 8-ventils parallel twin med 270° veivaksel og Unicam®
|
Bensintank | 20,4
|
Bremser foran | 310 mm dobbel, flytende skive
|
Bremser bak | 256 mm skive med 1-stemplet kaliper
|
Demping foran | Showa 43 mm opp-ned-gaffel (justerbar forspenning), 150 mm slaglengde. SHOWA EERA.
|
Demping bak | Monoblokk i aluminium, svingarm Pro-Link bakfjæring, justerbar forspenning, 150 mm slaglengde. SHOWA EERA.
|
Dekk foran | 120/70R17 M/C
|
Dekk bak | 180/55R17 M/C
|
Sylindere | 2
|
Førerkortklasse | A
|
Girkasse | DCT
|
Forbruk l/mil | 0,5
|
Omdreininger ved maks ytelse | 7500
|
Maks dreiemoment | 112
|
Omdreininger ved maks dreiemoment | 6250
|
Antall gir | 6
|
CO2 g/km | 116
|
Klargjøring, registrering og leveringsomkostninger kommer i tillegg til oppgitt pris.