En av europas allround-favoritter får nå blant annet mer motorkraft, høyere rødmarkering, optimalisert girutveksling, flere ulike kjørenivåer og utvidet Honda Selectable Torque Control.
Honda har sørget for å kontinuerlig utvikle NC750Xs vellykkede (og unike) formel, med flere oppgraderinger gjennom årene. Til 2014 vokste motoren med 75 kubikk, og til 2016 fikk den et klarere estetisk uttrykk som eventyrmaskin, ny instrumentering, DCT-oppgraderinger og LED-lykter. Til 2018 ble to nivåer av Honda Selectable Torque Control lagt til, og en 35kW-utgave kom på plass.
Til 2021 bygger Honda videre på sine styrker innenfor praktiske løsninger, komfort og forutsigbar håndtering. Samtidig er det en mer livfull motorytelse med en injeksjon av ekstra dreiemoment og økt effekt. Tillegget av elektroniske kjørenivåer gjør det hele komplett. Motorsykkelen kommer i versjon med manuell girkasse eller du kan velge varianten med Dual Clutch Transmission (DCT).
Høyere toppeffekt
Fire flere hestekrefter er å finne i NC750X sin nye EURO5-motor. Man kan nå også strekke turtallet ytterligere 600 rpm før man kommer til rødmarkeringen – takket være optimalisering av ventiltider og effektiviteten når det gjelder innsug og eksos. Kortere utveksling for de tre første girene gir bedre utnyttelse, mens slureclutchen gir en mer lettearbeidet clutchhendel samt behageligere turer – spesielt ved raske nedgiringer.
Throttle By Wire-systemet har nå tre kjørenivåer (RAIN, STANDARD, SPORT) pluss 1 USER-modus. Honda Selectable Torque Control (HSTC) kommer nå en mer finkornet utgave med tre nivåer, mens Dual Clutch Transmission (DCT)-varianten har girmønstere som integreres med kjørenivåene. Den nye toppeffekten er på 58 hestekrefter ved 6 750 rpm, mens maksimalt dreiemoment er på 69Nm ved 4 750 rpm. Den SOHC-baserte parallelltwinen har 8 ventiler og leverer en slående ytelse – spesielt i det nedre og midtre turtallsregisteret.
Slank og minimalistisk
NC750X er nå 6 kilo lettere enn forgjengeren og veier 214 kilo (224 for DCT-utgaven), og rekkevidden mellom tankstoppene er på hele 400 kilometer. Tanken rommer 14,1 liter og forbruket ligger på 0,35 liter per mil. Salhøyden er redusert med 30 mm (til 800 mm) på grunn av en noe kortere vandringsvei på støtdemperne. Motorsykkelen fremstå med en skarpere identitet på grunn av nye former, muskuløs tank, ny LED-basert frontlykt og kjørelys fra en karakteristisk front.
Vindskjermen er ny og gir forbedret værbeskyttelse, og oppbevaringsrommet – hvor man på andre motorsykler tradisjonelt finner bensintanken – har økt i volum med 1 liter til totalt 23 liter. LCD-instrumenteringen i farger er ny, og håndterer blant annet administrasjonen av kjørenivåeene gjennom en bryter på venstre styrehalvdel.
Blinklysene bak har nå fått Emergency Stop Signal (ESS) som innebærer at varsellysene automatisk settes på ved harde innbremsinger over 53 km/t for å varsle andre trafikanter. Blinklysene slår seg automatisk av igjen når situasjonen har normalisert seg. Også for 2021 kommer NC750X i en egen 35kW-utgave som er tilpasset førerkortklassen A2.
Tilbehør
Det er et stort utvalg av Honda Genuine Accessories tilgjengelig for 2021-utgaven av NC750X. Listen over tilbehøret består av:
USB-C ladepunkt i oppbevaringsrommet, bagasjebrett, 38/50 liters toppboks, sidekoffertholdere, sidekofferter (høyre 26/32 liter, venstre 33 liter), høy vindskjerm, vindavviser for beina, sidebøyler i Metallic Silver, tåkelys og varmehåndtak.
|
Tilleggsinformasjon |
Color Description |
Glint Wave Blue Metallic, Grand Prix Red, Mat Ballistic Black Metal, Pearl Glare White |
Cubic |
745 cm3 |
Brand |
Honda |
Cylinders Quantity |
2 |
Horse Power |
58.6 HK |
Kilowatt |
43.1 kW |
Licence Class |
A |
Transmission Type |
DCT |
Consumption |
0.35 l/mil |
CO2 per KM |
82 g/km |
Seat Height |
800 mm |
Rpm Max |
6750 o/min |
Torque Max |
69 Nm |
Rpm Max Torque |
4750 o/min |
Height |
1330 mm |
Length |
2210 mm |
Width |
846 mm |
Weight |
224 kg |
Engine Type |
Liquid-cooled 4-stroke 8-valve, SOHC parallel 2-cylinder |
Start Engine |
Elektrisk |
Drive Train Type |
Kjede |
Gears Qty |
6 |
Fueltank Volume |
14.1 liter |
Brakes Front |
320mm single wavy hydraulic disc with 2-piston caliper and sintered metal pads |
Brakes Rear |
240mm single wavy hydraulic disc with single-piston caliper and resin mold pads |
Suspention Front |
41mm telescopic fork, 120mm stroke |
Suspention Back |
Monoshock damper, Pro-Link swingarm, 120mm travel |
Tyres Front |
120/70-ZR17M/C |
Tyres Back |
160/60-ZR17M/C |
- 4 ekstra hestekrefter
- Effektiv slureclutch
- Skarpere, mer aggressiv fremtoning
- Ny LCD-instrumentering i farger
- Bedre værbeskyttelse
- Tre ulike kjørenivåer, pluss muligheter for skreddersøm
- Emergency Stop Signal (ESS)
- Større oppbevaringsrom med plass til helhjelm
- 6 kilo lettere enn forgjengeren
- 400 kilometers rekkevidde per tank
Klargjøring, registrering og leveringsomkostninger kommer i tillegg til oppgitt pris.