Hondas morsomme lettsykkel i pocketbike-størrelse får nytt navn, kraftigere motor med fem gir, oppdatert instrumentpanel og designoppdatering i kul retrostil.
Enkel i bruk, morsom og funksjonell er kjennetegn på den originale og ikoniske Monkey-fritidssykkelen som Honda tok frem allerede i 1963. Deretter har den blitt redefinert for hver generasjon – med Dax, Ape og igjen Monkey i 2018. Nå er tiden kommet for å lansere den nye MSX125 med etternavnet Grom.
Motorsykkelen har fått ny og spennende design hvor eieren enkelt kan tilpasse utseendet og gjøre Grom unik. Alle designelementene er montert med kun seks bolter på hver side. Gullfinishen på framgaffelen og den gule fjæren stikker seg godt ut i kontrast til den svarte motoren, eksosanlegget, felgene og svingarmen.
Ny luftkjølt motor
MSX125 Grom har fått en ny luftkjølt motor med to ventiler. 125-kubikkeren har nå en toppeffekt på 7,2 kW som tilsvarer 9,7 hestekrefter. Toppeffekten kommer ved 7 250 rpm, mens maksimalt dreiemoment på 10,5 Nm inntreffer ved 5 500 rpm. Nye eiere vil også sette stor pris på at Grom nå har fått fem gir. Det gir større rom for å spre utvekslingen ytterligere, samt at det gir en mer avslappet cruising i høyere hastigheter. Topphastigheten har økt fra 92 km/t til 94 km/t.
Motoren er også drivstofføkonomisk ved å bruke lavfriksjonsteknologier. Sofistikert PGM-FI garanterer høyeffektiv forbrenning, og arbeider i samarbeid med både luftinntak og eksos for å levere en involverende opplevelse på gassen. Den nye motoren oppfyller dessuten EURO5-miljøkravene.
Enkel, morsom og moderne
LCD-instrumenteringen er redesignet og enkel å lese til tross for den kompakte størrelsen. Nå er også turteller og girindikator inkludert – i tillegg til hastighetsmåler, dobbel trippteller, drivstoffmåler og klokke. Det velprøvde chassiset er uendret til 2021.
Bensintanken har vokst litt og rommer nå 6 liter. Samtidig er den kjøreklare vekten redusert til 103 kilo. En lav salhøyde på 761 mm gjør at MSX125 Grom er svært enkel å håndtere i alle sammenhenger. Støtdempingen foran og bak er kvalitetsmessig godt over det som kan forventes. Helt fundamentalt for MSX Groms form og funksjon er de fem-eikede (restylet) 12 tommers aluminiumsfelgene. Foran er det montert dekk i størrelsene 120/70-12, mens bakdekket har dimensjonen 130/70-12.
| Tilleggsinformasjon |
Color Description | Force Silver Metallic, Gayety Red, Mat Gunpowder Black Metallic. |
Cubic | 125 cm3 |
Brand | Honda |
Cylinders Quantity | 1 |
Horse Power | 9.8 HK |
Kilowatt | 7.2 kW |
Licence Class | A1 |
CO2 per KM | 34 g/km |
Seat Height | 761 mm |
Rpm Max | 7250 o/min |
Torque Max | 11 Nm |
Rpm Max Torque | 5500 o/min |
Height | 1015 mm |
Length | 1760 mm |
Width | 720 mm |
Weight | 103 kg |
Engine Type | Luftkjølt ensylindret med to ventiler |
Start Engine | Elektrisk |
Drive Train Type | Kjede |
Gears Qty | 5 |
Fueltank Volume | 6 liter |
Brakes Front | Single 220mm disc with hydraulic dual-piston brake caliper |
Brakes Rear | Single 190mm disc with hydraulic single-piston brake caliper |
Suspention Front | 31 mm USD teleskopgaffel |
Suspention Back | Enkeldemper |
Tyres Front | 120/70-12 |
Tyres Back | 130/70-12 |
- Ny motor med mer kraft
- Oppdatert instrumentering
- Møter EURO5-kravene
- Kan kjøres med A1-sertifikat
- Fem gir
- Ny kul design i retrostil
- Større tank og lavere vekt
Klargjøring, registrering og leveringsomkostninger kommer i tillegg til oppgitt pris.