Honda Forza 750 2025

Honda Forza 750 2025
Varenr.
NSS750S
Lager
Ikke lenger tilgjengelig

Kvantumsrabatt

Loading...
  • Honda Forza 750 2025
  • NSS750S-1
  • NSS750S-2
  • NSS750S-3
  • NSS750S-4
  • NSS750S-5
Hondas store scooter

Hondas store scooter, toppmodellen i den prestisjetunge Forza-familien, tilbyr spennende turer og luksuriøs komfort med høyteknologisk stil. Den 745 kubikk store motoren med to sylindere gir uanstrengt akselerasjon og er utstyrt med Throttle By Wire, tre standard kjøremoduser og tre nivåer av Honda Selectable Torque Control. Til 2025 kommer Forza 750 i tre nye farger og får et spesifikasjonsløft og en dynamisk stiloppdatering – anført av nye doble LED-frontlykter med integrert DRL og blinklys, cruisekontroll som standard og en oppdatert 5-tommers TFT-skjerm klargjort for Honda RoadSync-tilkobling.

Siden år 2000 har Hondas Forza-serie av scootere vært en stor suksess her i Europa. Dette skyldes en overbevisende kombinasjon av de klassiske Grand Touring (GT)-elementene med gode veiegenskaper og genuin komfort for to sammen med sportslig og smidig håndtering og energisk motorytelse som gjør hver tur til en ren glede.

Til 2021 fikk Forza 125 og Forza 350 et større søsken med stor kapasitet – Forza 750. Dette er den ultimate versjonen av Forza, og kan beskrives med stikkord som rask, smidig og luksuriøs. Den er fullpakket med teknologi og er utstyrt for daglig pendling – men også klar for lengre helgeturer. Her går kvalitet og praktisk funksjonalitet hånd i hånd. Scooteren er et rasjonelt valg, men følger Forza-oppskriften og er dermed også noe annet – nemlig en hel masse stilig moro.

Til 2025 får Forza 750 stilmessige, teknologiske og andre allsidige oppdateringer som forsterker scooterens status ytterligere, i tillegg til at produksjonen av den er i ferd med å bli mer bærekraftig. Modellen kommer nå i følgende farger: «Blacked out» Mat Ballistic Black Metallic, Iridium Gray Metallic med Graphite Black motorbeskytter og detaljer, samt Mat Warm Ash Metallic. Forza 750 har gjennomgått en stram redesign som oser av førsteklasses maxi-scooter-stil. Den nye frontlyktenheten med redesignet kjørelys gir den et annerledes og imponerende uttrykk når man ser den forfra.

Den nye elektriske vindskjermen er 100 mm (25 %) bredere enn det forrige designet, og kan justeres 120 mm i høyden med 10° endring av vinkel (forover) ved maksimal forlengelse. Skjermen har også en automatisk senkefunksjon som senker den til laveste posisjon når tenningen er slått av, noe som bidrar til bekvemmelighet ved parkering. Den er også utstyrt med en minnefunksjon som automatisk hever den til siste innstilte høyde fra forrige tur. Denne funksjonaliteten aktiveres når hastigheten overskrider 5 km/t.

Sterk og uanstrengt

Utformingen av den væskekjølte, SOHC 8-ventilers motoren med to sylindere sørger for slagkraftig ytelse i nedre og midtre turtallsområde. Med relativt lang slaglengde og spesielt utformede forbrenningskamre i kombinasjon med en optimal veivaksel leverer motoren et massivt og uanstrengt dreiemoment fra veldig lavt turtall.

Toppeffekten er på 58 hestekrefter ved 6750 rpm, mens maksimalt moment på 69 Nm oppnås ved 4750 rpm. Forza 750 går fra 0 til 50 meter på 3,9 sekunder, og ved 60 km/t ligger turtallet på bare 2500 rpm. Motoren er dessuten eksepsjonelt nøysom – med et målt forbruk på 0,36 liter per mil (27,8 km/l), som gir en rekkevidde på rundt 370 kilometer fra den 13,2 liter store tanken.

Throttle By Wire (TBW) administrerer kraftleveransene og karakteren med tre ulike kjørenivåer (Standard, Sport og Rain) pluss et egendefinert User-nivå. Nå har Rain dessuten blitt optimalisert. Honda Selectable Torque Control (HSTC) jobber i bakgrunnen med en raffinert kontroll for å redusere hjulspinn. Det er mulig å velge mellom tre ulike nivåer av HSTC, og funksjonen kan også deaktiveres helt.

Forza 750 er ellers utstyrt med Smart Key som kan oppbevares i førerens lomme, og som betjener tenning, lås for både tanklokk og sal samt tilleggsutstyret Smart Top Box.

Effektiv og praktisk dobbeltclutch

Hondas Dual Clutch Transmission-teknologi (DCT) er nå inne i det syttende produksjonsåret, og over 240 000 DCT-utstyrte Honda-tohjulinger er solgt i Europa siden 2010. Løsningen leverer jevne, sømløse girskift og blir raskt en favoritt hos nye førere. Man kan velge mellom å bruke et automatisk oppsett med forprogrammerte girmønstre som analyserer hastighet, gir og turtall for å bestemme når girskiftene skal inntreffe, eller å gire manuelt fra venstre styrehalvdel.

2025-oppdateringen gir jevnere start og bedre kontroll ved hastigheter under 10 km/t.

Forza 750 har en robust stålrørsramme der tilleggsutstyr og oppbevaringsrom får plass på en pen måte. Den totale vekten er 236 kilo, og akselavstanden er 1580 mm. På bakdemperen kan man justere forspenningen, og scooteren er utstyrt med nydesignede 17-tommers felger foran og 15-tommers felger bak. Doble radialmonterte firesylindrede kalipere griper om 310 mm bremseskiver foran og arbeider gjennom ABS.

Det er rikelig med benplass foran, og den nøye utformede salen føles umiddelbart komfortabel. Salhøyden er på 790 mm, og oppbevaringsplassen under salen er på 22 liter og kan huse en helhjelm. USB-ladekontakten er nå flyttet fra under salen til en mer fremtredende plassering på styret. Det finnes dessuten et praktisk og lett tilgjengelig hanskerom. Cruisekontroll integreres jevnt med DCT og er veldig enkel å bruke.

Viktige data vises til føreren på en oppdatert 5-tommers TFT-fargeskjerm, som benytter optisk binding for å forbedre synligheten i sterkt sollys. Den er også klargjort for Honda RoadSync-tilkobling. Autokansellerende Emergency Stop Signal-funksjon aktiverer hurtigblinkende varsellys når ABS-modulatoren registrerer hard bremsing. Målet er å varsle andre kjøretøy raskt om den kraftige innbremsingen.

FargerIridium Gray Metallic, Mat Ballistic Black Metal, Mat Warm Ash Metallic
Kubikk745
Effekt (HK)58
Effekt (KW)43,1
Sittehøyde790
Høyde1480
Lengde2200
Bredde790
Vekt236
Motortype 4-takt SOHC
Bensintank13,2
Bremser foran310 mm skiver
Bremser bak240 mm skive
Demping foranUSD Teleskop 41 mm
Demping bakEnkeldemper
Dekk foran120/70-R17M/C
Dekk bak160/60-R15M/C
Sylindere2
FørerkortklasseA
GirkasseCVT/Automat
Forbruk l/mil0,36
Omdreininger ved maks ytelse6750
Maks dreiemoment69
Omdreininger ved maks dreiemoment4750
Antall gir6
CO2 g/km85

Klargjøring, registrering og leveringsomkostninger kommer i tillegg til oppgitt pris.

Din nettleser er utdatert!

For å kunne bruke alle funksjoner på nettsiden må du oppdatere nettleseren. Oppdater min nettleser nå

×