Hondas offroad-eventyrer går inn i 2024 med ekstra dreiemoment for sin 1084 kubikk store tosylindrede motor. CRF1100L Africa Twin ES byr på elektronisk justering av støtdemperne med Showa EERA™, varmehåndtak og ACC-kontakt. Nytt er også redesignet øvre kåpe, sal og større 5-veis høydejusterbar vindskjerm, pluss tillegg av slangeløse dekk. På en ny Africa Twin takler du alt slags terreng. Den gir deg både utseende og følelsen av en ekte adventure-sykkel.
Det er over tre tiår siden Honda XRV650 Africa Twin først kom på markedet i Europa. Motorsykkelen som ble lansert i 2016 under navnet CRF1000L Africa Twin, var en helt ny maskin fra hjulene opp. CRF1100L Africa Twin har arvet essensen og ånden i det som gjorde originalen så populær.
Med 102 hestekrefter til disposisjon, gir den 1084 kubikk store parallel twin-motoren potente ressurser opp gjennom hele registeret. 2024 er et stort skritt fremover i modellens utvikling med et nytt elektronisk fjæringsvalg, mer dreiemoment fra motoren og ytterligere DCT-forbedringer og utstyrsnivåer.
Africa Twin har blitt tegnet litt skarpere for 2024, med en ny front og sal. I tillegg gjør en ny, 5-trinns høydejusterbar vindskjerm lengre turer, eller pendling inn og ut av byen, mer komfortabelt.
Robust og moderne
CRF1100L Africa Twin har et sterkt fokus på terrengkjøring, med utseendet og følelsen av en slank adventure-sykkel. Til 2024 er den 1084 kubikk store motoren med to sylindere blitt finjustert for å levere mer dreiemoment i lav- og mellomregisteret, samt en økning på syv prosent av toppmomentet til 112 Nm. Toppeffekten forblir på 75kW som tilsvarer 102 hestekrefter ved 7 500 rpm.
Motoren har åtte ventiler og maksimalt dreiemoment øker nå til 112 Nm ved 5 500 rpm (opp fra 105 Nm ved 6 250 rpm). Boringen forblir 92 mm med 81,5 mm slaglengde; kompresjonsforholdet er nå 10,5:1 (fra 10,1:1). Det gir betydelige gevinster i effekt av kraft – og spesielt dreiemoment – fra bunnen og gjennom midten av turtallsområdet sammenlignet med forrige modell.
Det er gjort endringer i innsuget og optimaliserte ECU-innstillinger er på plass, i tillegg til justerte eksosporter. Lyddemperen har blitt oppdatert internt for å matche innsuget og forbedre kjørbarheten. Den er gjort lettere enn forgjengeren og har en variabel eksoskontrollventil (ECV), veldig lik enheten som er montert på Fireblade. Den nye interne strukturen gir forbedret motorytelse og effektivitet når den åpner ved høyere turtall. Ved lavere turtall gir den fra seg en behagelig eksostone. Ved høyere turtall gir 2024-utgaven en mer bassfylt tone enn tidligere.
For alle typer underlag
Africa Twin gir deg muligheten til å velge mellom ulike kjøremoduser som tilpasser motorsykkelen underlaget. Off-road er på plass som eget kjøremodus. Her er offroad-tilpasset sving-ABS aktiv (kan deaktiveres på bakbremsen). Ellers kan man velge kjøremodusene Urban, Tour og Gravel. Disse gir deg en optimal kjøreopplevelse og et bredt bruksområde. I tillegg finnes det to User-nivåer som kan skreddersys til dine preferanser.
Nytt til 2024 er Showa EERA™ elektronisk styrt fjæring med innstillinger spesielt utviklet for CRF1100L Africa Twin ES. Systemet er fra tidligere velprøvd på Africa Twin Adventure Sports-modellen. Dempingsnivået justeres basert på informasjon fra ECU, IMU og slagsensoren. Kontrollenheten for dempingen gjør justeringer av fjæringen innen bare 15 millisekunder (0,015 sekunder) etter at disse beregningene er utført.
Systemets fleksibilitet betyr at dempingsjusteringen kan programmeres til å endres etter hvert som kjøretøyets hastighet endres. For eksempel tillates fastere demping ved høyere hastigheter. I tillegg kan den tilpasse seg spesifikke omstendigheter som å «klargjøre» fjæringen for landing fra et hopp, eller redusere «dykk» under hard bremsing.
Showa EERA™ betyr ganske enkelt at føreren kan velge kjørekomfort i lav hastighet, høyhastighetsstabilitet, sportslig ytelse på veien og offroadrespons ved å trykke på skjermen.
Fem fjæringsmoduser er tilgjengelige:
MID sitter mellom hardt og mykt, for enkel håndtering i en lang rekke situasjoner. Den velges automatisk med Urban kjøremodus.
HARD er stabil, responsiv og den fasteste dempingen for fullastet touring. Den velges automatisk ved Tour-kjøremodus.
SOFT tilbyr en komfortabel, sikker tur på dårlige veier med lavest dempingskraft. Den velges automatisk med Gravel-kjøremodus.
OFF-ROAD gir optimal terrengytelse, med gradvis økende gaffeldemping i forhold til slaghastighet og fastere støtdemping bak. Den velges automatisk med Off-road-kjøremodus.
Mens de ovennevnte fjæringsinnstillingene velges automatisk i henhold til kjøremodus, kan føreren justere forspenningen gjennom 24 trinn, foran og bak, i User-kjørmodus.
Africa Twin kommer enten med en 6-trinns manuell girkasse eller en automatisk DCT-girkasse. DCT-utgaven kan opereres manuelt i MT-modus ved å skifte gir fra brytere på styret. D-modus er optimalisert for by og motorvei, mens S gir deg tre nivåer av mer sportslig kjøring. Ved å aktivere G-modus via TFT-skjermen blir motorsykkelen mer fintfølende for tilgjengelig grep og motorkontroll ved å skåne clutchen ved girskift.
Til 2024 er CRF1100L Africa Twins DCT utviklet for å gi en mye mer naturlig clutchfølelse ved igangkjøring og mellom første og andre gir. Dette er oppnådd ved forbedringer av den hydrauliske kontrollen for å bedre clutchresponsen. Systemet er ellers justert for å utnytte motorens økte dreiemoment, og girer ned tidligere. Den bruker også svingdeteksjon – når IMU oppdager at sykkelen er lent over, justerer den subtilt girprogrammet for de mest naturlige girskiftene.
Slangeløse dekk
Africa Twin er utstyrt med hjul på 21 tommer foran og 18 tommer bak. Dekkene er i størrelsene 90/90-21 og 150/70-18. De er nå slangeløse, noe som muliggjør enklere reparasjoner uten behov for å fjerne hjulet. CRF1100L Africa Twin ES blir nå tilgjengelig i fargene Pearl Glare White og Glint Wave Blue Metallic Tricolour.
Bensintanken rommer 18,8 liter og gir en potensiell rekkevidde på over 380 kilometer. Dette er takket være en drivstofføkonomi på 4,9 l/100 km (20,4 km/l) MT og 4,8 l/100 km (20,8 km/l) for DCT-utgaven. Så. Hvor vil du dra? Hva vil du gjøre? Spørsmålet er ikke hvor langt din nye Africa Twin vil gå, men hvor langt du er villig til å ta den.
Farger | Grand Prix Red, Mat Ballistic Black Metal, Pearl Glare White Tricolour
|
Kubikk | 1084
|
Effekt (HK) | 102
|
Effekt (KW) | 75
|
Sittehøyde | 850
|
Høyde | 1485
|
Lengde | 2330
|
Bredde | 960
|
Vekt | 233
|
Motortype | Væskekjølt 4-takts, 8-ventils parallel twin
|
Bensintank | 18,8
|
Bremser foran | 310 mm dobbel, flytende hydraulisk skive
|
Bremser bak | 256 mm hydraulisk skive
|
Demping foran | SHOWA Teleskopisk opp/ned-gaffel med en indre rørdiameter på 45 mm, og elektronisk kontrollenhet (SHOWA EERATM) med kompresjons- og returdemping, 230 mm slaglengde.
|
Demping bak | Monoblokk svingarm i aluminium (Pro-Link m/ SHOWA gassladet demper), hydraulisk fjernkontroll forspenningsjustering og el. kontrollenhet m/ kompresjons- og returdemping, 220 mm slaglengde
|
Dekk foran | 90/90-21M/C 54H slangeløst
|
Dekk bak | 150/70R18M/C 70H slangeløst
|
Sylindere | 2
|
Førerkortklasse | A
|
Girkasse | Manuell
|
Forbruk l/mil | 0,49
|
Omdreininger ved maks ytelse | 7500
|
Maks dreiemoment | 112
|
Omdreininger ved maks dreiemoment | 5500
|
Antall gir | 6
|
CO2 g/km | 114
|
Klargjøring, registrering og leveringsomkostninger kommer i tillegg til oppgitt pris.