Nå er den også godkjent for EURO5-miljøkravene.
Rask, nøysom, rimelig og morsom er gode kjennetegn på Hondas CBR500R – lansert i 2013 sammen med den nakne CB500F og eventyrmaskinen CB500X. Modellen byr på store doser ekte sportslig energi til trioen av tosylindrede maskiner i mellomsegmentet.
CBR500R er populær blant de som ønsker å bevege seg opp fra en mindre maskin. Den leverer spenning og kjøreglede på hver tur, men gir også fornuftige driftskostnader – noe som gjør den til en flott sykkel å både pendle gjennom arbeidsuken og nyte i helgen. Den har også vekket interesse hos erfarne førere som ønsker å gå ned i størrelse, mens de fremdeles vil oppleve hyggelig motorsykkelkjøring.
I 2016 fikk CBR500R skarpere styling og LED-belysning i tillegg til oppgradert støtdemping foran. I 2019 fikk den en enda mer aggressiv makeover, med en ny form og kjørestilling som viste økt fokus på sportslighet. Motoren fikk også oppgraderinger for å gi sterkere ytelse fra bunnen og videre gjennom hele turtallsområdet til rødmarkeringen, akkompagnert av herlig hylende eksostoner.
Mellomtung toppytelse
CB500F sin 35kW-motor (47 hestekrefter) er produsert for førerkortklassen A2 og drar nytte av 2019-oppgraderingene som tilførte 4 prosent mer kraft og dreiemoment mellom 3-7 000 rpm sammenlignet med forrige modell. Den interne motorarkitekturen har mange likheter med råskinnet CBR1000RR Fireblade.
Den 8-ventilers væskekjølte parallelltwinen leverer en velproporsjonert balanse mellom fysisk størrelse og villig, fornøyelig kraftuttak. Toppeffekten inntreffer ved 8 600 rpm og maksimalt dreiemoment på 43 Nm leveres ved 6 500 rpm. Hjelpe- og slureclutch ble introdusert i 2019 og forenkler oppgiringer samt jevner ut harde nedgiringer.
Kvikkstyrt og allsidig
Salhøyden er på lave 785 mm, som gjør CBR500R letthåndtert. Den nøytrale sittestillingen passer komfortabelt til førere i alle høyder. Akselavstanden på 1 410 mm gir en kvikk, men likevel tillitsvekkende styring. LCD-instrumenteringen inneholder girindikator og varsling når det er på tide å gire opp. Den kjøreklare vekten er 192 kilo.Bensintanken rommer totalt 17,1 liter, og med motorens utmerkede lave forbruk kan man kjøre hele 480 kilometer per tank. Støtdempingen foran består av en 41 mm teleskopgaffel hvor man kan justere forspenningen. Også enkeldemperen bak kan justeres når det gjelder forspenning – her i fem ulike nivåer.
Tilbehør
Det er et stort utvalg av Honda Genuine Accessories tilgjengelig for 2021-utgaven av CBR500R.
35 liters toppboks, bagasjebærer, tankveske, salveske, høy vindskjerm, varmehåndtak, 12V-uttak, saldeksel, hjulstriper og tankbeskyttelse.
|
Tilleggsinformasjon |
Color Description |
Grand Prix Red, Mat Axis Gray Metallic, Pearl Metaloid White |
Cubic |
471 cm3 |
Brand |
Honda |
Cylinders Quantity |
2 |
Horse Power |
47.6 HK |
Kilowatt |
35 kW |
Licence Class |
A2 |
Transmission Type |
Manual |
Consumption |
0.35 l/mil |
CO2 per KM |
80 g/km |
Seat Height |
785 mm |
Rpm Max |
8600 o/min |
Torque Max |
43 Nm |
Rpm Max Torque |
6500 o/min |
Height |
1145 mm |
Length |
2080 mm |
Width |
755 mm |
Weight |
192 kg |
Engine Type |
Liquid-cooled 4-stroke DOHC parallel twin |
Start Engine |
Elektrisk |
Drive Train Type |
Kjede |
Gears Qty |
6 |
Fueltank Volume |
17.1 liter |
Brakes Front |
320 mm x 5 mm disc with two piston caliper |
Brakes Rear |
240 mm x 5 mm disc with single piston caliper |
Suspention Front |
Conventional telescopic, 41mm, pre-load adjustable |
Suspention Back |
Prolink mono with 5 stage pre-load adjuster, steel square pipe swingarm |
Tyres Front |
120/70ZR-17M/C |
Tyres Back |
160/60ZR-17M/C |
- LCD-instrumentering med girindikator
- Doble LED-baserte frontlykter
- Assist og Slipper-clutch
- Lett og sterk 35 mm stålramme som gir presis styrerespons
- Sportslig lyd fra dobbel lyddemper
- Aggressiv stil og fremtoning
- Oppfyller EURO5-miljøkravene
- Hele 480 kilometers rekkevidde per tank
- Clip-on styre for sportslig kjørestilling
Klargjøring, registrering og leveringsomkostninger kommer i tillegg til oppgitt pris.