CBR1000RR-R Fireblade SP tar utviklingen et stort skritt videre, med en optimalisert utgave av rekkefireren på 1000 kubikk. Den leverer nå en enda råere akselerasjon i mellomregisteret samt en enorm toppeffekt. Sylindertoppen, kompresjonsforholdet, ventiltimingen og ventilfjærene er alle revidert. Rammen har en ny, mer smidig karakter for å forbedre styringsnøyaktigheten og trekkraften. Spesifikasjonen inkluderer også en svingarm i RC213V-S-stil, seksakset IMU og 3-nivås Honda elektronisk styredemper (HESD). Full fjæring av racingkvalitet leveres av Öhlins Smart Electronic Control (S-EC03). Bremsingen håndteres av Brembo, med nye Stylema R firestemplede kalipere foran. Nye winglets opprettholder downforce, og kjøreposisjonen er justert for å gi føreren mer kontroll. En TFT-fargeskjerm gir intuitiv kontroll over kjøremoduser og justering av kraft, motorbrems, HSTC, Wheelie Control og startmodus. Sving-ABS har nå en ekstra RACE-innstilling, mens Hondas Emergency Stop Signal og en smartnøkkel utgjør prikken over i-en. En begrenset utgave av CBR1000RR-R Fireblade SP Carbon Edition er også tilgjengelig.
Hondas ikoniske Fireblade har utviklet seg til å bli en fantastisk sportsmotorsykkel på 1000 kubikk etter at den ble introdusert i 1992. Fireblade SP lener seg tungt på motor- og chassisteknologi fra den gatelovlige MotoGP-maskinen RC213V-S. Den aerodynamiske utformingen er hentet fra MotoGP-sykkelen RC213V, og Fireblade SP ble i 2020 helt ny fra scratch – både med tanke på motor, styring og aerodynamikk.
2022 var et viktig jubileumsår for Honda – og for Fireblade, siden det markerte 30 år med det som over tid har vist seg å være en virkelig banebrytende sportsmaskin. En rekke detaljoppdateringer forbedret akselerasjonen ut av svingene, HSTC-styringen og gassfølelsen.
Nå ser vi en Fireblade SP som tar utviklingen videre. En rekke motor- og girkasseoppdateringer gir en ytelsesøkning i mellomregisteret med forbedret gassrespons. Sykkelen har fått optimaliserte endringer for førerposisjon og oppgraderinger fra Brembo og Öhlins. Målet er å levere en ferdig motorsykkel som er klar til å vinne, og samtidig oppnå den beste kjøreopplevelsen på landevei.
Optimalisert motor
Fireblades spenstige rekkefirer ble designet med tung input fra HRC MotoGP-utviklingsprogrammet. Den nye modellen leverer en toppeffekt på 217,5 hestekrefter ved 14 000 rpm med et maksimalt dreiemoment på 113 Nm ved 12 000 rpm.
81 mm-boringen og slaglengden på 48,5 mm er fortsatt den samme som for RC213V, mens ventiltimingen – varighet og løft – har blitt revidert og kompresjonsforholdet hevet fra 13,4 : 1 til 13,6 : 1. I tillegg til en lang liste med mekaniske optimaliseringer har motoren også fått elektroniske forbedringer.
For å ta motoren til neste nivå av kontroll er TBW (Throttle By Wire) nå et 2-motorsystem – én motor for sylinder 1 og 2, den andre for 3 og 4. Gjennom mindre gassåpninger åpnes ventiler for sylinder 1 og 2 først. Dette gjør motoren mye enklere å kontrollere og bruke gjennom de lavere turtallsområdene. Når turtallet stiger, åpnes alle gassventilene sammen og gir et jevnt rush av kraft. Den andre fordelen med 2-motor-TBW er den sterkere motorbremsingen. Med gassen helt lukket under retardasjon åpnes sylinder 3 og 4 med eksosventilen lukket for å øke motorens pumpetap – og dermed motorbremsingen – mens sylinder 1 og 2 er lukket, klare til å åpnes jevnt ved neste akselerasjon.
Honda Selectable Torque Control (HSTC) har ni nivåer og fikk til 2022 oppdateringer for en forbedret følelse. Teknologien ble endret for å gi en mye jevnere og mer intuitiv grepsstyring. Til 2024 ble HSTC optimalisert for motorens nye effektegenskaper og reviderte girutvekslinger.
Fullpakket med teknologi
Det er tre standard kjøremoduser, med alternativer for å endre motoreffekt og karakter. Power (P) virker gjennom nivåene 1–5, der 1 gir den ultimate direkte kraften. Engine Brake (EB) styrer ytelsen på en lukket gass gjennom nivåene 1–3, der 1 er den sterkeste motorbremsen. Wheelie (W) styrer nivåene 1–3 (pluss av), der 1 gir den svakeste intervensjonen.
Wheelie Control bruker innsamlet informasjon fra IMU-en om Fireblade SPs pitchvinkel sammen med hastighetssensorer for for- og bakhjul for å opprettholde dreiemomentet og håndtere hjulet uten at det går på bekostning av fremdriften.
Fireblade SP er også utstyrt med startmodus for racingstarter. Denne begrenser motorturtallet til 6000, 7000, 8000 og 9000 rpm-settpunkter, selv med vidåpen gass, og lar føreren fokusere på clutch (og startlys). Den standardmonterte quickshifteren leverer lynraske girskift. Den har blitt utviklet for å oppnå en kortere drivstoffkuttetid ved giring og et jevnere dreiemoment etter giring.
Revidert ramme og kvalitetskomponenter
Til 2024 ble rammen slanket med totalt 960 gram, med ytterligere 140 gram fra kortere motorfestebolter. Men hovedmålet med arbeidet var å justere stivhetsbalansen for en mer smidig håndteringsfølelse med sylskarp styringsnøyaktighet.
Akselavstanden er satt til 1455 mm, og den kjøreklare vekten er på 201 kg. Vektfordelingen er balansert på 53 % / 47 %, og tanken rommer nå 16,5 liter. Kjørestillingen er kompakt – og aerodynamisk effektiv med en salhøyde på 830 mm. Til 2024 ble også kjøreposisjonen subtilt justert for å gi mer kontrollfrihet – styret ble 19 mm høyere og 23 mm nærmere – med fothvilere satt 16 mm lavere.
CBR1000RR-R Fireblade SP har tredje generasjon Öhlins 43 mm S-EC3.0 (SV) NPX USD-gaffel, som byr på forbedret kjørekvalitet, svingstabilitet og grepsfølelse foran. En TTX36 S-EC3.0 (SV)-bakdemper matcher racingkvaliteten som finnes foran. Öhlins Objective Based Tuning-grensesnitt (OBTi) gir mulighet for finjusteringer. En ny funksjon er en fjærforspenningsguide for front og bakparti som anbefaler optimale innstillinger for førerens vekt.
Nye Brembo Stylema R 4-stemplede radialmonterte bremsekalipere betjenes av Brembo hovedsylinder og bremsehendel – og tilbyr konsekvent høy bremseytelse ved de høye temperaturene som genereres på banen. De griper rundt 330 mm skiver som sprer varmen effektivt. Bremsekaliperen bak er den samme Brembo-enheten som brukes av RC213V-S.
CBR1000RR-R Fireblade SP Carbon Edition vil være tilgjengelig i unik matt Pearl Morion Black-lakkering. Den vil ha forskjerm, underkåpe, midtkåpe, vinger, frontskjerm og skjermdeksel i «stealthy» karbonfiber for å maksimere den rå utførelsen. Den blir kun produsert i 300 enheter og har en spesiell plakett på luftboksdekselet. Carbon Edition er dessuten 1 kg lettere.
Farger | Grand Prix Red, Mat Pearl Morion Black
|
Kubikk | 1000
|
Sylindere | 4
|
Effekt (HK) | 217,6
|
Effekt (KW) | 160
|
CO2 g/km | 155
|
Førerkortklasse | A
|
Girkasse | Manuell
|
Forbruk l/mil | 0,67
|
Sittehøyde | 830
|
Omdreininger ved maks ytelse | 14000
|
Maks dreiemoment | 113
|
Omdreininger ved maks dreiemoment | 12000
|
Høyde | 1140
|
Lengde | 2105
|
Bredde | 750
|
Vekt | 201
|
Motortype | Væskekjølt 4-takts,16-ventils DOHC rekkefirer
|
Antall gir | 6
|
Bensintank | 16,5
|
Bremser foran | 330 mm dobbel, 4-stemplet kaliper
|
Bremser bak | 220 mm, 2-stemplet kaliper
|
Demping foran | Öhlins 43mm S-EC3.0 (Spool Valve) NPX USD-gaffel. Fullt justerbar. 125 mm slaglengde.
|
Demping bak | Pro-Link med Öhlins TTX36 S-EC3.0. 143 mm slaglengde. Fullt justerbar.
|
Dekk foran | 120/70-ZR17 M/C (58W) Pirelli Diablo Supercorsa SP V3 Bridgestone RS11
|
Dekk bak | 200/55-ZR17 M/C (78W) Pirelli Diablo Supercorsa SP V3 Bridgestone RS11
|
Klargjøring, registrering og leveringsomkostninger kommer i tillegg til oppgitt pris.