Hondas premium Neo Sports Café 125 får økning i både ytelse og dreiemoment med en helt ny DOHC 4V-motor til 2021. Modellen er dessuten den første 125-kubikkeren i verden til å ta i bruk høykvalitets støtdemperne 41 mm Showa Separate Function Big Piston (SFF-BP) USD.
CB125R er den minste modellen i Hondas minimalistiske Neo Sports Café-familie, og kom på markedet i 2017. Den ble lansert sammen med CB300R og flaggskipet CB1000R og representerte et dristig premiumbasert tillegg til Hondas øvrige innstegsmodeller.
Nå, til 2021, får CB125R en helt ny motor og omfattende oppgradering av støtdemperne. Det holder den i spissen av konkurransefeltet, og helt på toppen av ønskelisten til mange unge førere. Modellen får en ny stilfull Pearl Smoky Gray-farge til 2021 – i tillegg til tre eksisterende fargevalg.
Mer krefter i nyutviklet motor
I den forrige utgaven av CB125R hadde den en SOHC-basert motorvariant som stammet fra CBR125R. Til 2021 får CB125R en helt egen nyutviklet motor med DOHC 4V-design. Den leverer mer effekt og moment – 15 hestekrefter ved 10 000 rpm og 11,6 Nm ved 8 000 rpm. Forgjengeren presterte til sammenligning 13,2 hestekrefter og 10 Nm ved samme turtall. Boring og slaglengde er nå på 57.3 x 48.4 mm med kompresjonsforholdet 11,3:1. Spesifikasjonene til den forrige motoren var 58 x 47.2 mm og 11:1. CB125R-motoren oppfyller alle EURO5-miljøkravene.
Den minimalistiske stilen videreføres og rammen er uendret til 2021. Vektfordelingen med 51,6 prosent foran og 48,4 prosent bak gir god følelse og grep foran samtidig som den er enkel å styre. Den lette vekten på 129,8 kilo og kompakte akselavstanden på 1 342 mm hjelper også til med dette. Styret kan vris 40 grader, og snuradiusen på 2,3 meter garanterer enkel manøvrering i fastkjørt bytrafikk. Salhøyden er på 816 mm.
Stor oppgradering av støtdemperne
Dette er første gang 41 mm Showa Separate Function Big Piston (SFF-BP) USD-støtdempere er montert på en 125-kubikker. En trykkseparasjonsdemper sitter i ett demperbein, mens fjæringsmekanismen sitter i det andre. Resultatet er forbedret ytelse og lettere vekt i forhold til forgjengeren. Sammen med bruk av et større stempel, oppnås forfinet følelse, støtabsorpsjon og kontroll foran. Bak sitter det en enkeldemper hvor man kan justere forspenningen.
Som tidligere er det en 296 mm bremseskive foran omkranset av en radialmontert 4-stemplet kaliper fra Nissin. Bak sitter det en 220 mm skive med en-stemplet kaliper. Begge styres av to-kanals ABS, og systemet jobber gjennom en IMU (Inertial Measurement Unit) for å gi presis bremsing avhengig av sykkelens oppførsel. Den 10,1 liter store tanken gir en rekkevidde på over 470 kilometer. Det tilsvarer et forbruk på kun 0,21 liter per mil.
|
Tilleggsinformasjon |
Color Description |
Candy Chromosphere Red, Darkness Black Metallic, Mat Jeans Blue Metallic, Pearl Smoky Grey |
Cubic |
124.9 cm3 |
Brand |
Honda |
Cylinders Quantity |
1 |
Horse Power |
15 HK |
Kilowatt |
11 kW |
Licence Class |
A1 |
Transmission Type |
Manual |
Consumption |
0.22 l/mil |
CO2 per KM |
48 g/km |
Seat Height |
816 mm |
Rpm Max |
10000 o/min |
Torque Max |
12 Nm |
Rpm Max Torque |
8000 o/min |
Height |
1055 mm |
Length |
2015 mm |
Width |
820 mm |
Weight |
130 kg |
Engine Type |
Liquid-cooled 4-stroke 4-valve DOHC single cylinder |
Start Engine |
Elektrisk |
Drive Train Type |
Kjede |
Gears Qty |
6 |
Fueltank Volume |
10.1 liter |
Brakes Front |
296mm hubless floating disc. Radial-mount Nissin 4-piston caliper |
Brakes Rear |
220mm single disc a single-piston caliper |
Suspention Front |
41mm (SFF-BP) USD forks |
Suspention Back |
Single-damper with preload adjustment |
Tyres Front |
110/70R17M/C |
Tyres Back |
150/60R17M/C |
- Nyutviklet motor
- Høyere toppeffekt 15Hk, mer moment
- Støtdempere i høy kvalitet
- Firestemplet bremsekaliper
- Lavt forbruk med 0,21 liter per mil
- Rekkevidde på 470 kilometer
- Dristig og moderne utstråling
- LED-belysning
- EURO5-godkjent
Klargjøring, registrering og leveringsomkostninger kommer i tillegg til oppgitt pris.