RX 450 4T MY 2026
Vil du leke med oss? Beta går inn i en ny morsom dimensjon med RX MY2026, og beviser at de satser på motocross-prosjektet som aldri før. Modellrekken utvides og danner grunnlaget for en komplett serie med 2- og 4-taktsmodeller.
To helt nye modeller som vil revolusjonere 2-taktsmarkedet slutter seg til den oppdaterte RX 450 for modellår 2026. Som annonsert på EICMA under det nye "Champions Charity Race" med MotoGP- og racinglegender, introduseres en ny 350cc 2T, samt RX 250 inspirert av konkurransebanen.
Det eneste som gjenstår er å velge én og komme seg ut på banen for litt moro!
Hva betyr det å ha det gøy på en Beta? Ett ord: RideAbility. Hver Betamotor-sykkel er designet i Italia for å gi enhver fører en motorsykkel som både er lettkjørt og høytytende. Takket være kombinasjonen av motor og ramme gir sykkelen en underholdende kjøreopplevelse, uten at du trenger å frykte motorytelsen på VM-nivå. RideAbility er kjernen i alt.
RX 450 4T
- Motor: 450cc-motoren har fått betydelig ytelsesøkning sammenlignet med forrige modell, med sterkere dreiemoment og brukbar kraft i alle forhold. Dette er oppnådd gjennom ny sylinderhode med ytelsespiston, nytt inntaksmanifold og annet eksosanlegg. Hodet ble utviklet via CFD-analyse og flow-benkkalibrering, med forbedret luftgjennomstrømning. Manifolden har lengre innvendig trakt for bedre trykkbølger og fyllingsgrad. Stempelet har nye belegg som reduserer friksjon. En ny balanseaksel reduserer vibrasjoner og førertretthet.
- Eksosanlegg: Nytt eksosrør med økt gjennomstrømning for høyere ytelse. Eksosanlegget er ferdigstilt i samarbeid med HGS for å møte nye støynormer.
- Motorstyring: Kartene er oppdatert med bedre startstrategier og turtallsbegrenser, tilpasset den nye motorkonfigurasjonen.
- Grafikk: Moderne racingdesign, enkel men dristig – prikken over i-en på RX-serien.
- Radiatorer: Forsterket bærende struktur for å unngå deformasjon under hard bruk.
Felles for hele RX-serien
- Ramme: Geometrien er uendret, men nå med integrert forsterkning ved styrebraketten for bedre stivhet og pålitelighet.
- Bakramsubramme i aluminium og eget luftfilterhus: Lett, men solid – takler motocrossens krav. Filteret nås fra venstre side, uten verktøy. Setet fjernes enkelt med en knapp.
- Kayaba fjæring: 48 mm gaffel og 50 mm bakdemper spesialjustert for RX-serien – balansert for nybegynnere og proffer.
- Nissin bremsesystem: Flytende kalipere med Galfer-skiver – 260 mm foran, 240 mm bak. Kraftig og presis bremsing.
- Kjede: Uten o-ring – lettere og glattere.
- Lithiumbatteri: Lav vekt og rask start – et must på banen.
- Styreoppheng: Xtrig Flexfit-dempere gir bedre komfort og redusert vibrasjon.
Avsluttende spesifikasjoner
- Motorkart: Alle RX-modeller har to motorprofiler (våt/tørr). 4-taktsmodellen har i tillegg fire nivåer med traction control (av/på/aktiv med hardt kart/aktiv med mykt kart).
- Kartvelger: Plassert på styrets beskyttere.
- Støtte: Alle RX leveres med tilpasset støtte.
- Gassruller: RX 450 4T leveres med fire forskjellige gassruller for å justere responsen etter førerens ønske.
Tekniske data – RX 450 4T MY 2026
Chassis
- Ramme: Molybdenstål med dobbel vugge delt over eksosporten
- Akselavstand: 1475 mm
- Maks lengde: 2170 mm
- Maks bredde: 830 mm
- Maks høyde: 1270 mm
- Setehøyde: 945 mm
- Bakkeklaring: 335 mm
- Fotstøttehøyde: 422 mm
- Tørrvekt: 104,5 kg (foran: 48 kg; bak: 52 kg)
- Tankvolum: 7,0 liter
- Kjølesystem, kapasitet: 1,4 liter
- Forhjulsoppheng: Hydraulisk USD gaffel, lukket patron, 48 mm
- Bakhjulsoppheng: Monoshock med progressiv link
- Støtdemper vandring: 133 mm
- Forhjulsvandring: 305 mm
- Bakhjulsvandring: 300 mm
- Forbrems: Bølgeskive Ø260 mm med dobbel-stemplet flytende kaliper
- Bakbrems: Bølgeskive Ø240 mm med enkel-stemplet flytende kaliper
- Forhjulsfelg: 21 x 1,6 – 36 hull
- Bakhjulsfelg: 19 x 2,15 – 36 hull
- Forhjulsdekk: 80/100 – 21
- Bakhjulsdekk: 110/90 – 19
Motor
- Type: En-sylindret, 4-takts, væskekjølt
- Boring: 97 mm
- Slaglengde: 60,8 mm
- Slagvolum: 449,3 cc
- Kompresjonsforhold: 13,5:1
- Ventilstyring: DOHC med fingerfølgere / 4 ventiler (inntak i titan, eksos i stål)
- Starter: Elektrisk start
- Lysgenerator (ACG): Kokusan
- Tenning: NGK LKAR 8A-9
- Smøring: 2 oljepumper
- Drivstoffsystem: Elldor elektronisk innsprøytning
- Gasspjeldhus: Ø 46 mm
- Clutch: Våt flerplateclutch
- Primærdrift: Z.31/72
- Girkasse: 5-trinns
- Sluttgir: Kjede
- Motorolje: SAE 10W/50 + SAE 10W/40, 0,8 liter
Klargjøring kr.3500,- kommer i tillegg til oppgitt pris
