RX 250 2T MY 2026
Vil du leke med oss? Beta går inn i en ny og morsom dimensjon med den nye RX MY2026, som viser større tro på MX-prosjektet enn noen gang før. Serien utvides og legger grunnlaget for å utvikle et komplett modellutvalg av 2- og 4-taktsmotorer.
To helt nye modeller som vil revolusjonere 2-taktsmarkedet slutter seg til den oppdaterte RX 450 for modellår 2026, som annonsert på EICMA under det nye "Champions Charity Race" med MotoGP- og racinglegender. 2-taktsserien ønsker nå velkommen til den nye 350cc-motoren, og sammen med den kommer også den konkurranseinspirerte RX 250! Det eneste som gjenstår er å velge én og komme seg ut på banen for litt moro!
Så, hva betyr det å ha det gøy på en Beta? Ett ord: RideAbility. Hver motorsykkel fra Betamotor er designet av den italienske produsenten for å gi enhver fører en sykkel som både er lett å kjøre og høytytende. Et produkt som lar føreren yte sitt beste, takket være kombinasjonen av motor og ramme som gir en morsom kjøreopplevelse uten å frykte motorens ytelse på verdensmesterskapsnivå. RideAbility er kjernen i hele produktet.
RX 250 2T – En ny epoke
Den splitter nye RX 250 2T gir MX2-førere en høytytende plattform, med en eksplosiv motor som gir en helt annen type kjøreglede enn RX 300 (2025-modellen), som konkurrerte i MX1 mot 450 4-taktere – unntatt i spesifikke konkurranser for denne motorstørrelsen. RX 250 utvider dermed bruksområdet for Beta sine motocrossmodeller til flere klasser.
Dette er en ekte revolusjon for RX-serien, samtidig som den beholder prosjektets opprinnelige mål: å utstyre sykkelen med ramme, motor og komponenter av høy kvalitet og bringe RideAbility-ideen til MX-verdenen.
RX 250–350 2T: Viktige utviklinger
- Motor: Begge motorstørrelsene har fått helt nye, spesialutviklede motorer. RX 350 2T gir en jevn kraftlevering og stor tilgjengelig effekt, mens RX 250 2T leverer eksplosiv ytelse, klar for konkurranser under alle forhold.
- Topplokk: RX 350 har topplokk med to tennplugger, mens 250cc har én. Dette gir RX 250 en høyytende karakter med rask turtallsrespons, sammenlignbar med 250 4-taktere. 350cc gir mer dreiemoment og roligere kraftlevering for enklere kjøring på lavere turtall.
- Sylinder, stempel og eksosventil: Nye deler for begge modeller, optimalisert separat. Ulike fjærer i eksosventilen gir forskjellig kraftkarakteristikk.
- Veivaksel: RX 250 har 72 mm slag, RX 350 har 73,6 mm.
- Motorblokk: Ny utforming for begge modeller med ulikt innvendig design og tilpasset veivaksel.
- Girkasse: Samme girkasse, men ulik utveksling: 13/50 for RX 250 og 13/47 for RX 350.
- Eksossystem: Nytt for begge. Ulikt lyddemperdiameter, større på 350.
Komponenter felles for alle modeller
- Grafikk: Moderne racing-look – enkel og dristig. En italiensk avslutning.
- Kjølere: Forsterket struktur for å motstå deformasjon under tøff bruk.
Standardkomponenter for hele RX-serien
- Ramme: Uendret geometri, men med innstøpt forsterkning rundt styrehodet for økt stivhet og pålitelighet.
- Bakramme i aluminium med luftfilterboks: Stiv, lett og motstandsdyktig. Filter tilgang fra venstre side – verktøyfri.
- Kayaba-oppheng: 48 mm gaffel og 50 mm demper, tilpasset for optimal balanse og trygghet – uansett ferdighetsnivå.
- Bremser: Nissin system med flytende kalipere, 260 mm Galfer-skive foran og 240 mm bak.
- Kjede: Ikke O-ring, lettere og glattere drift.
- Lithium-batteri: Lett og hurtigstartende.
- Styrefeste: Xtrig Flexfit gir redusert vibrasjon og bedre kontroll.
Motorinnstillinger og elektronikk
- Alle RX-modeller har to motorkart (våt og tørr).
- 4-takterne har fire nivåer av traction control (av/på/aktiv på hard map/aktiv på myk map).
- Kart- og TC-bryteren er plassert på styreputen.
Alle RX-modeller leveres med personlig støttefot. I tillegg har 4-takteren fire ulike gassruller for å tilpasse gassresponsen.
Tekniske data
RX 250 2T
CHASSIS
- Ramme: Molybdenstål med dobbel vugge, delt over eksosporten
- Akselavstand: 1482 mm
- Maks lengde: 2177 mm
- Maks bredde: 830 mm
- Maks høyde: 1260 mm
- Setehøyde: 945 mm
- Bakkeklaring: 340 mm
- Fotpinnehøyde: 422 mm
- Tørrvekt: 100 kg (foran: 48 kg; bak: 52 kg)
- Drivstofftank kapasitet: 7,0 liter
- Kjølesystem kapasitet: 1,3 liter
- Forhjulsoppheng: Kayaba hydraulisk USD gaffel, lukket patron med 48 mm skaft
- Bakhjulsoppheng: Kayaba monodemper med progressiv vippemekanisme
- Dempervandring bak: 133 mm
- Forhjulsvandring: 305 mm
- Bakhjulsvandring: 300 mm
- Forbrems: Wave-skive 260 mm med flytende kaliper med to stempler
- Bakbrems: Wave-skive 240 mm med flytende kaliper med ett stempel
- Forfelg: 21 x 1,6 – 36 eiker
- Bakfelg: 19 x 2,15 – 36 eiker
- Forhjul: 80/100 – 21
- Bakhjul: 110/90 – 19
MOTOR
- Type: En-sylindret, 2-takts, væskekjølt
- Boring: 66,4 mm
- Slaglengde: 72 mm
- Slagvolum: 249,3 cc
- Kompresjonsforhold: 14,6:1
- Eksosventil: BPV-system
- Startsystem: Elektrisk start
- Tenning: AC Kokusan – digital CDI med oljepumpestyring
- Tennplugg: NGK BR8ECM
- Inntakssystem: Reed-ventil
- Smøring: Blandingssmøring
- Forgasser: Keihin PWK 38
- Clutch: Våt, flerplateclutch
- Primærdrev: Z.27/72
- Girkasse: 5 gir
- Sluttgir: Kjede
- Motorolje: SAE 10W/50
Klargjøring kr.3500,- kommer i tillegg til oppgitt pris
