Beta RR X-PRO 4T 350/390/430/480 – Modellår 2026
"Ride like a X-PRO" – introdusert i fjor som Betas nye måte å nyte enduro på, ble umiddelbart en suksess blant førere på alle nivåer. Med modellår 2026 blir X-PRO enda mer tiltalende med oppdateringer som virkelig gjør en forskjell.
Erfarne brukere setter pris på den universelle kjørefølelsen, som gjør X-PRO til den perfekte følgesvenn – fra raske baneseksjoner til teknisk hard enduro – takket være et tilpasningsdyktig chassis og muligheten til å justere fjæringen med noen enkle klikk. Hobbyførere derimot setter pris på hvor lettsyklet den er, og trygghetsfølelsen ved å vite at X-PRO-modellene er laget for krevende kjøring, men samtidig tilbyr komfort.
Chassiset som ble introdusert i 2025 har forbedret kjøreegenskapene ytterligere, med større fleksibilitet i både fjæring og motorinnstillinger. Motoren har også blitt forbedret, med mykere og mer forutsigbar effektlevering – til glede for både nybegynnere og eksperter.
Motorstørrelser og egenskaper
- 350 cc – Den mest håndterlige modellen. Foretrekker høyt turtall og gir en lett kjørefølelse.
- 390 cc – Balanse mellom kraft og smidighet. Godt grep og ekstra dreiemoment.
- 430 cc – Kraftfull motor for høyt girvalg. Perfekt balanse mellom kraft og kontroll.
- 480 cc – For åpne områder. Ekstra kraft og dreiemoment for erfarne førere.
Oppdateringer for MY26
Chassis og fjæring
- Ramme: Økt rammediameter (1 cm) gir stabilitet og fleksibilitet.
- ZF-fjæring: Lavere setehøyde (930 mm) gir bedre trygghetsfølelse.
- SHC-gaffel: Redusert vekt, forbedret oljesirkulasjon og raskere respons.
- Svingarm: Økt akseldiameter til 22 mm gir økt stivhet.
- Styrefester: Xtrig Flexfix vibrasjonsdemping, tilpassbar følelse.
- Fremre tauestropp: Ny Beta-designet stropp for hjelp i ekstreme forhold.
- Kartvelger: Plassert i styreputen for enkel tilgang.
Andre forbedringer
- Forbrems: Ny og lettere Nissin-bremsepumpe gir bedre kontroll.
- Kjøling: Forsterkede radiatorer og 200cc ekspansjonstank.
- Batteri: Ny lettere batteritype for pålitelig start.
- Grafikk: Helrød design med kontrast i svart.
- Baklys: Nytt og mer robust LED-baklys.
Motor og kartlegging
Alle 4-taktsmotorene har fått oppdaterte motorkart som gir jevnere og mer lineær effektlevering gjennom hele turtallsregisteret. Mer kontroll, enklere kjøring og bedre utnyttelse av kraften – uansett hastighet eller underlag.
350 CC
CHASSIS
Ramme |
Molybdenstål med delt dobbeltvugge over eksosporten |
Akselavstand |
1480 mm |
Maks lengde |
2180 mm |
Maks bredde |
830 mm |
Maks høyde |
1270 mm |
Setehøyde |
930 mm |
Bakkeklaring |
315 mm |
Fothvilerhøyde |
407 mm |
Tørrvekt |
107,5 kg (foran 52,7 kg; bak 54,8 kg) |
Tankkapasitet |
9,0 l |
Reserve |
2,3 l |
Kjølesystemkapasitet |
1,4 l |
Forhjulsoppheng |
Hydraulisk USD-gaffel med Ø 48 mm stempel |
Bakhjulsoppheng |
Monoshock med progressiv link |
Demperslag |
132 mm |
Forhjulsvandring |
295 mm |
Bakhjulsvandring |
290 mm |
Forbrems |
Bølgeskive Ø260 mm og flytende kaliper med to stempler |
Bakbrems |
Bølgeskive Ø240 mm og flytende kaliper med ett stempel |
Forhjulsfelg |
21 x 1,6 – 36 hull |
Bakhjulsfelg |
18 x 2,15 – 36 hull |
Forhjulsdekk |
90/90 – 21 |
Bakhjulsdekk |
140/80 – 18 |
MOTOR
Type |
Ensylindret, 4-takt, væskekjølt |
Boring |
88 mm |
Slaglengde |
57,4 mm |
Slagvolum |
349,1 cc |
Kompresjonsforhold |
13,19:1 |
Ventilstyring |
DOHC fingerfølger / 4 titan ventiler |
Starter |
Elektrisk starter |
ACG |
Kokusan |
Tennplugg |
NGK LKAR 8A-9 |
Smøresystem |
2 oljepumper |
Drivstoffsystem |
Elldor dobbel elektronisk innsprøytning |
Gasspjeldhus |
Ø 42 mm – Synerject |
Clutch |
Våt flerplateclutch |
Primærdrev |
Z.28/76 |
Girkasse |
6 gir |
Sluttgir |
Kjede |
Motorolje |
SAE 10W/50 0,8 l + SAE 10W/40 0,8 l |
Forbruk |
3,4 l/100 km |
CO2-utslipp |
80 g/km |
Klargjøring og registrering på kr.10700,- kommer i tillegg til oppgitt pris
