RR 2T X-PRO 250/300 MY 2026
“Kjør som en X-PRO”: lansert i fjor, ble den nye Beta-måten å oppleve Enduro på en suksess blant førere på alle nivåer. Med MY26 blir X-PRO enda mer attraktiv med oppdateringer som gjør en forskjell.
Erfarne brukere satte pris på den universelle følelsen, som gjør X-PRO til den perfekte følgesvenn for overgang fra raske spor til tekniske Hard Enduro-stier, med tilpasningsdyktig ramme og mulighet for å justere fjæringsinnstillinger med noen enkle klikk. Hobbykjørere satte på sin side pris på brukervennligheten og trygghetsfølelsen, vel vitende om at X-PRO-modellene er laget for krevende kjøring samtidig som de gir en komfortabel opplevelse.
Med rammefunksjonene introdusert i modellår 2025, har håndteringen blitt ytterligere forbedret med muligheten for å tilpasse både fjæring og motorinnstillinger. Motoren er også justert for forbedret kraftlevering, noe som vil appellere til både amatører og eksperter.
Modelloversikt
Som alltid består serien av 8 forskjellige modeller, hver med sin egen personlighet, for å dekke behovene til et bredt spekter av førere. Det finnes en perfekt X-PRO for alle, men felles for alle modellene er evnen til å gi føreren selvtillit og en ekte givende kjøreopplevelse.
250CC
Ideell for førere som ønsker en totakter med et roligere temperament og litt mindre effekt og dreiemoment enn toppmodellene, samtidig som den tilbyr topp komfort og kontroll.
300CC
En motorsykkel for elskere av store motorer med imponerende dreiemoment på alle turtall. Den er ideell for dem som ønsker å kjøre i dype skoger og tekniske stier.
Oppdateringer
- Ramme: Økt hovedbjelkeseksjon (+ 1 cm) – introdusert på X PRO MY25 – er tilbake på MY26 for bedre vektbalanse og stabilitet. Den større rammen gir også riktig fleks for effektiv svinging på både enkeltsport og Hard Enduro.
- Fjæring: Den nye ZF-fjæringen (fra 2025) gir trygghet og komfort. Setehøyden er fortsatt 930 mm (20 mm lavere enn RR Race).
- SHC-gaffel: Enkel hydraulisk kammer-teknologi reduserer vekten med ca. 250 g. Den gir raskere respons og mer jevn ytelse.
- Svingarm: Økt akseldiameter bak (fra 20 til 22 mm) gir bedre stivhet og ytelse i svinger.
- Styreinnfesting: Xtrig Flexfix-systemet gir redusert vibrasjon og kan tilpasses med mykere innsatser.
- Forstropp: Ny tilpasset slepestropp i front, nyttig i ekstreme situasjoner.
- Kartbryter: Kartvelgerknapp på styret beholdes som i fjor, plassert inne i styreputen som på Beta MX-modeller.
Andre funksjoner
- Nissin bremsepumpe: Ny, lettere og mer effektiv bremsekaliper foran (fra 450 RX) for bedre følelse og modulering.
- Kjølere: Nye og mer robuste radiatorer forbedrer påliteligheten og hindrer deformasjon og redusert kjølevæskeflyt.
- Batteri: 4T-modellene får nytt, lettere og kraftigere batteri for trygg start uansett forhold.
- Grafikk: Ny helrød stil med kontrastfylte svarte grafikkelementer – moderne og sporty.
- Baklys: Nytt LED-baklys – mer moderne og robust.
RR 250 2T
- Motor: 250cc-motoren er strukturmessig oppdatert for å ligne mer på 300cc-utgaven. Felles veivaksel med redusert slaglengde og økt boring gir mer dreiemoment og jevnere kraft, samtidig som vekt og tyngdepunkt sentraliseres. Nye lagre og forsterkede deler i veivhuset.
- Girkasse: Andre gir er forlenget, noe som gir jevnere overgang til tredje gir og bedre stabilitet og komfort, spesielt i røft terreng og Hard Enduro-løyper.
TEKNISKE DATA
250
CHASSIS
Ramme: | Molybdienstål med dobbelt vuggeoppsett delt over eksosporten |
Akselavstand: | 1482 mm |
Maks lengde: | 2172 mm |
Maks bredde: | 830 mm |
Maks høyde: | 1270 mm |
Setehøyde: | 930 mm |
Bakkeklaring: | 320 mm |
Fothvilerhøyde: | 407 mm |
Tørrvekt: | 103,5 kg (foran 50,8 kg; bak 52,7 kg) |
Tankkapasitet: | 9,5 l |
Reserve: | 2,3 l |
Kjølesystemkapasitet: | 1,3 l |
Forhjulsoppheng: | Hydraulisk USD-gaffel med ø 48 mm stempel |
Bakhjulsoppheng: | Monostøtdemper med progressiv sammensatt spak |
Støtdemper vandring: | 132 mm |
Forhjulsvandring: | 295 mm |
Bakhjulsvandring: | 290 mm |
Forbrems: | Bølgeskive ø260 mm med dobbel-stempel flytende kaliper |
Bakbrems: | Bølgeskive ø240 mm med enkel-stempel flytende kaliper |
Forfelg: | 21 x 1,6 – 36 hull |
Bakfelg: | 18 x 2,15 – 36 hull |
Forhjul: | 90/90 – 21 |
Bakhjul: | 140/80 – 18 |
MOTOR
Type: | En-sylindret, 2-takt, væskekjølt |
Boring: | 67,4 mm |
Slag: | 69,9 mm |
Slagvolum: | 249 cc |
Kompresjonsforhold: | 13,2:1 |
Eksosventil: | BPV-system |
Startsystem: | Elektrisk starter |
Tenning: | AC Kokusan – digital CDI med oljepumpekontroller |
Tennplugg: | NGK BR8ES |
Innsugssystem: | Reed-ventilsystem |
Smøring: | Blandingssystem med elektrisk pumpe |
Forgasser: | Keihin PXK 36 |
Clutch: | Våt multi-plate clutch |
Primærdrift: | Z.27/72 |
Girkasse: | 6 gir |
Sluttgir: | Kjede |
Motorolje: | SAE 10W/40 |
Forbruk l/100 km: | 2,2 |
CO2-utslipp [g/km]: | 53 |
Klargjøring og registrering på kr.5100,- kommer i tillegg til oppgitt pris
