RR X-PRO 2T 200 MY 2026
"Kjør som en X-PRO": lansert i fjor, var den nye made-in-Beta-måten å oppleve Enduro på en suksess blant førere på alle nivåer. Med modellår 2026 blir X-PRO enda mer tiltalende med oppdateringer som virkelig utgjør en forskjell.
Erfarne brukere satte pris på den universelle følelsen, som gjør X-PRO til den perfekte følgesvenn for å gå fra raske spor til krevende Hard Enduro-stier, med tilpasningsdyktig ramme og mulighet for å justere fjæringsinnstillingene med noen enkle klikk. Amatører satte pris på brukervennligheten og følelsen av trygghet ved å vite at X-PRO-modellene er laget for krevende kjøring samtidig som de gir en komfortabel opplevelse.
Med rammeegenskapene introdusert i modellår 2025 er håndteringen til X-PRO-modellene ytterligere forbedret, med muligheten til å tilpasse både fjæring og motorinnstillinger. Motoren har også fått forbedringer i kraftleveransen, som vil appellere til både amatører og eksperter. Så uten videre – la oss se på den nye RR X-PRO MY26.
Som alltid består serien av åtte forskjellige modeller, hver med sin egen personlighet, for å imøtekomme behovene til et bredt spekter av førere. Det finnes en perfekt X-PRO for alle, men det alle modellene har til felles er evnen til å gi brukeren selvtillit og en genuint tilfredsstillende kjøreopplevelse.
200CC
Motoren, samt ramme og fjæring, er hentet fra den mindre 125cc-versjonen, noe som sikrer lav vekt og utmerket håndtering – men med betydelig økt kraft og dreiemoment. Takket være oljesmøring og elektrisk starter er denne modellen fullt dedikert til alle Enduro-entusiaster.
Oppdateringer inkluderer:
- Ramme: Bruk av en ramme med økt hovedbjelkeseksjon (+1 cm) – først introdusert i X-PRO MY25 – returnerer i MY26 for å holde motorsykkelens vektbalanse stabil, samtidig som den gir bedre stabilitet. Den større rammen gir også riktig mengde fleks for presis svingkontroll – ideelt for både sti og Hard Enduro.
- Fjæring: Den nye ZF-fjæringen introdusert i 2025 gir føreren både selvtillit og komfort. Setehøyden forblir 930 mm (20 mm lavere enn RR Race), noe som gir en trygg følelse i alle situasjoner – fra amatørturer til ekstrem banekjøring.
- SHC-forgaffel (Single Hydraulic Chamber): Optimaliserer hydraulisk ytelse og reduserer totalvekten med ca. 250 g. Høyre gaffelbein håndterer fjæring, mens venstre tar seg av hydraulikk. Oppdaterte komponenter inkluderer en redesignet fjærguide som forbedrer oljestrøm og reduserer trykkoppbygging ved høy hastighet. Resultatet er jevnere og mer forutsigbar demping, uansett hindringer.
- Svingarm: Diameteren på bakhjulsakslingen er økt med 2 mm til totalt 22 mm, noe som gir økt stivhet og torsjonsmotstand – viktig ved hard kjøring og belastning.
- Styrefester: Xtrig Flexfix-systemet har vibrasjonsdempende mellomlag mellom styret og den nedre braketten, noe som gir mindre vibrasjoner. Kan tilpasses med mykere innsatser for personlig følelse.
- Front slepestropp: Ny Beta-spesialdesignet slepestropp foran, perfekt for ekstreme situasjoner hvor det trengs ekstra hjelp.
- Kartbryter på styret: Kartvelger plassert på styret (introdusert i fjor) beholdes, slik som på Beta sine MX-modeller, inne i styreputen.
- Nissin bremsepumpe: Lånt fra 450 RX, den nye frontbremsekaliperen er mindre, lettere og mer responsiv enn tidligere, og gir bedre kontroll og modulering.
- Radiatorer: For å opprettholde pålitelig kjøling under ekstreme forhold, har modellen nye, forsterkede radiatorer i tillegg til den eksisterende 200cc ekspansjonstanken.
- Batteri: 4T-modellene får et nytt, lettere og kraftigere batteri, som gir mer pålitelige starter under alle forhold.
- Grafikk: Ny, helrød design med kontrast i svart gir modellen en moderne og sporty stil.
- Baklys: Nytt LED-baklys – mer moderne og robust enn tidligere utgaver.
Tekniske Data – 200
CHASSIS
Ramme | Molbydénstål med dobbel vugge, delt over eksosporten |
Akselavstand | 1477 mm |
Maks lengde | 2167 mm |
Maks bredde | 830 mm |
Maks høyde | 1270 mm |
Setehøyde | 930 mm |
Bakkeklaring | 325 mm |
Fothvilerhøyde | 410 mm |
Tørrvekt | 97,0 kg (foran 47,0 kg; bak 50,0 kg) |
Drivstofftank kapasitet | 9,5 liter |
Reserve | 2,3 liter |
Kjølesystem kapasitet | 1,3 liter |
Forhjulsoppheng | Hydraulisk USD-gaffel med ø 48 mm stempel |
Bakhjulsoppheng | Monoshock med progressiv leddmekanisme |
Støtdemper vandring | 132 mm |
Forhjulsvandring | 295 mm |
Bakhjulsvandring | 290 mm |
Forbrems | Bølgeskive ø260 mm med flytende kaliper med doble stempler |
Bakbrems | Bølgeskive ø240 mm med flytende kaliper med ett stempel |
Forhjulsfelg | 21 x 1,6 – 36 hull |
Bakhjulsfelg | 18 x 1,85 – 36 hull |
Forhjul | 90/90 – 21 |
Bakhjul | 140/80 – 18 |
MOTOR
Type | Ensylindret, 2-takt, væskekjølt |
Boring | 62 mm |
Slaglengde | 63 mm |
Slagvolum | 190,2 cc |
Kompresjonsforhold | 13,64:1 |
Eksosventil | BPV-system |
Starter | Elektrisk |
Tenning | AC Kokusan – digital CDI |
Tennplugg | NGK BR8ECM |
Innsugssystem | Membranventil (reed) |
Smøring | Blandingssystem med elektrisk pumpe |
Forgasser | Keihin PWK 36 |
Clutch | Våt multidisk med omvendt åpning |
Primærdrift | Z. 23/73 |
Girkasse | 6 gir |
Sluttgir | Kjede |
Motorolje | SAE 10W/40 |
Forbruk | 2,5 l/100 km |
Utslipp | 59 g/km CO2 |
Klargjøring og registrering på kr.5000,- kommer i tillegg til oppgitt pris
