RR X-PRO 2T 125
“Kjør som en X-PRO”: introdusert i fjor, den nye måten fra Beta å nyte Enduro på, ble en suksess blant førere på alle nivåer. Med modellår 2026 blir X-PRO enda mer attraktiv med oppdateringer som virkelig gjør en forskjell.
Erfarne brukere satte pris på den universelle følelsen, som gjør X-PRO til den perfekte følgesvennen når man går fra en rask bane til et krevende Hard Enduro-spor, med tilpasningsdyktig ramme og mulighet for å justere demperne med noen enkle klikk. Amatører satte pris på brukervennligheten og trygghetsfølelsen, vel vitende om at X-PRO er utviklet for krevende kjøring – samtidig som komforten er ivaretatt.
Med rammefunksjonene som ble introdusert med modellår 2025, er kjøreegenskapene forbedret ytterligere med mulighet for tilpasning av både demping og motorinnstillinger. Motoren er også finjustert og gir en bedre kraftlevering – til glede for både nybegynnere og erfarne førere. Så la oss ta en titt på den nye RR X-PRO MY26.
Som alltid består modellserien av åtte ulike versjoner – alle med sin egen personlighet – for å dekke behovene til et bredt spekter av førere. Det finnes en perfekt X-PRO for alle, men det alle har til felles, er evnen til å skape trygghet og gi en ekte givende kjøreopplevelse.
125 CC
Den minste modellen i Beta-serien, den letteste og mest håndterbare sykkelen. I ekte racingstil – ideell både for unge førere som kommer fra lavere klasser og for erfarne som ønsker en morsom maskin.
Oppdateringer:
- Ramme: Økt hovedrøret med 1 cm – først introdusert på X PRO MY25 – returnerer i MY26 for å holde balansen i vektfordelingen og forbedre stabiliteten. Den større rammen gir også ønsket fleksibilitet for presis styring i både singletrack og Hard Enduro.
- Demper: Ny ZF-demper fra 2025-modellen gir tillit og komfort. Setehøyden forblir på 930 mm (20 mm lavere enn RR Race) og gir en trygg følelse i enhver situasjon – fra nybegynnerkjøring til ekstrembaner.
- SHC-forgaffel: (Single Hydraulic Chamber) optimaliserer hydraulikken og reduserer vekt (ca. 250 g). Høyre ben styrer fjæringen, venstre styrer hydraulikken – dette gir bedre kontroll, oljeflyt og redusert trykkøkning ved høy hastighet. Resultatet er en jevnere og mer forutsigbar respons uansett hindringstype.
- Svingarm: Bakakseldiameter økt med 2 mm til 22 mm totalt. Gir bedre stivhet og motstand mot vridning, noe som forbedrer ytelsen i svinger og ved tung belastning.
- Styreoppheng: Xtrig Flexfix-systemet gir vibrasjonsdemping mellom styre og underfeste. Kan tilpasses med mykere innlegg for individuell følelse.
- Fremre taustropp: En ny, Beta-tilpasset slepestropp foran – nyttig i ekstreme situasjoner – er nå standard.
- Kartvelger på styret: Kartbryteren på styret, introdusert i fjor, beholdes – plassert som på Beta sine MX-modeller, inne i styreputen.
- Nissin bremsepumpe: Ny bremsekaliper fra RX 450 – mindre, lettere og mer effektiv – gir bedre følelse og dosering.
- Radiatorer: Nye, kraftigere radiatorer og 200cc ekspansjonstank i rammen sikrer kjølesystemets drift – selv under ekstreme forhold.
- Batteri: 4T-modeller har fått nytt batteri – lettere og mer effektivt – for tryggere starter under alle forhold.
- Grafikk: Ny helrød design med sorte kontraster gir en moderne og sporty stil.
- Baklykt: Ny LED-baklykt – mer moderne og robust enn tidligere versjoner.
RR X-PRO 125 2T
Beta sine "små" motorer utvikles stadig – og RR X-PRO MY26 kommer nå med nytt stempel og nytt sylinderhode med forbedret forbrenningskammer, som gir mer dreiemoment og effekt. 125cc totakteren har blitt kvikkere, kraftigere og mer eksplosiv enn noen gang.
For å matche den økte ytelsen og kravet til raske og presise girskift, er en ny og forsterket girkasse introdusert. Solid og presist kalibrert – og får virkelig det beste ut av 125cc-motoren i alle hastigheter. (Denne endringen gjelder også 200cc totakt.)
TEKNISKE DATA – RR X-PRO 125 2T
CHASSIS
Ramme | Molybdenstål med delt dobbeltvugge over eksosporten |
Akselavstand | 1477 mm |
Maks lengde | 2167 mm |
Maks bredde | 830 mm |
Maks høyde | 1270 mm |
Setehøyde | 930 mm |
Bakkeklaring | 325 mm |
Fothvilerhøyde | 410 mm |
Tørrvekt | 94,0 kg (foran 45,0 kg; bak 49,0 kg) |
Tankkapasitet | 9,5 l |
Reserve | 2,3 l |
Kjølesystemkapasitet | 1,3 l |
Forhjulsfjæring | Hydraulisk USD-gaffel med Ø 48 mm stempel |
Bakhjulsfjæring | Monoshock med progressiv sammensatt arm |
Støtdempervandring | 132 mm |
Forhjulsvandring | 295 mm |
Bakhjulsvandring | 290 mm |
Forbrems | Bølgeskive Ø 260 mm og dobbel-stemplet flytende kaliper |
Bakbrems | Bølgeskive Ø 240 mm og enkel-stemplet flytende kaliper |
Forhjulsfelg | 21 x 1,6 – 36 hull |
Bakhjulsfelg | 18 x 1,85 – 36 hull |
Forhjulsdekk | 90/90 – 21 |
Bakhjulsdekk | 120/90 – 18 |
MOTOR
Type | Ensylindret, 2-takt, væskekjølt |
Boring | 54 mm |
Slaglengde | 54,5 mm |
Slagvolum | 124,8 cc |
Kompresjonsforhold | 15,2:1 |
Eksosventil | BPV-system |
Startsystem | Kickstart |
Tenning | AC Kokusan – digital CDI |
Tennplugg | NGK BR9ECMVX |
Innsugssystem | Reedventil |
Smøring | Ferdigblandet |
Forgasser | Keihin PWK 36 |
Clutch | Våt multidisk med omvendt åpning |
Primærdrift | Z. 23/73 |
Girkasse | 6 gir |
Sluttgir | Kjede |
Motorolje | SAE 10W/40 |
Forbruk | 2,5 l/100 km |
CO2-utslipp | 58 g/km |
Klargjøring og registrering på kr.5000,- kommer i tillegg til oppgitt pris
