ALP X
Øyeblikket er endelig kommet – Beta-familien vokser, og bringer to nye modeller innen on-off og scrambler-segmentet til markedet. Inspirert av den historiske Alp 4.0, har Betamotors teknikere designet og utviklet to helt nye versjoner av modellen. Nye Alp 4.0 og Alp X er nå her!
Hva er ALP?
Et ikon som er blant de mest allsidige kjøretøyene i motorsykkelverdenen, en enkel, intuitiv og karakteristisk sykkel. Den trives både på og utenfor vei, og er like egnet til daglig pendling som til mer krevende reiser. ALP er et pålitelig og solid kjøretøy som retter seg mot et bredt spekter av førere – fra unge med A2-førerkort på jakt etter sin første sykkel, tilbakevendende motorsyklister som ønsker et enkelt kjøretøy med lavt drivstofforbruk, kvinner som ser etter en moderne sykkel som ikke er for høy eller tung, og alle som elsker lette offroad-sykler med balansert og morsom kjøreopplevelse. ALP er alt-i-ett-sykkelen og er tilbake med et helt nytt utseende!
Som alle Beta-modeller, følger også de nye ALP-syklene RideAbility-konseptet, utviklet for å tilby en utmerket kjøreopplevelse og gi hver fører mulighet til å uttrykke sitt fulle potensial og ha det gøy i alle situasjoner. Den nye generasjonen ALP viderefører forgjengernes on/off-road allsidighet, og introduserer to smidige og håndterbare sykler med spesifikke egenskaper for ulike behov. ALP er derfor ikke bare 4.0, men også X!
Et dobbelt valg?
Både Alp 4.0 og Alp X er designet for å tilby høyest mulig kjøreglede på alle typer underlag, men har særegne estetiske og funksjonelle detaljer basert på deres forskjellige bruksområder:
Alp 4.0
Henvender seg til tradisjonalister knyttet til merkets offroad-univers. Nye Alp 4.0 er en smidig, lettkjørt sykkel, ideell for de som ønsker å utforske offroad-verdenen på en morsom og uforpliktende måte. De omsluttende plastdelene, 18" og 21" hjulene og knastedekkene tilhører offroad-verdenen, men forhindrer ikke at den også er lett å håndtere i urbane områder. Fotpinnene er nøye designet med avtakbare gummideksler, for maksimal komfort på vei og godt grep utenfor den. Alp 4.0 er den perfekte eventyrsykkelen for en hyggelig offroad-helg.
Alp X
Er modellen uten sidestykke for Beta. Den gjør ALP-konseptet til sitt eget og nærmer seg moderne smak hos dem som har gjenoppdaget scrambler-verdenen. Alp X deler sine basis-komponenter med Alp 4.0, men går i retning av Modern Classic-segmentet med 17" og 19" hjul med mer vei-tilpassede dekk og smalere plastdetaljer, samt en rund frontlykt. Alp X har en helt annen tiltrekning, og er den perfekte sykkelen for byturer og lengre reiser, samtidig som den er klar for grusveier underveis. Som Alp 4.0, er også Alp X godt egnet for passasjerer takket være komfortabelt sete og gode passasjerhåndtak. Alp X er selve definisjonen på brukervennlig motorsykkel.
Felles tekniske spesifikasjoner
Motor
De nye Alp 4.0 og Alp X er utstyrt med en 350cc motor utviklet i samarbeid mellom Betamotor og Tayo Motorcycles. Motoren har elektronisk innsprøytning og yter opptil 35 hestekrefter ved 9500 rpm. En 6-trinns girkasse gir en topphastighet på over 130 km/t. Med lavt drivstofforbruk og en 11-liters tank (inkl. 2,3 liter reserve), har ALP imponerende rekkevidde også på lengre turer. Kartene er justert ulikt mellom modellene for best mulig ytelse tilpasset deres bruksområde.
Ramme og fjæring
Ramme: Stålrørsramme med motoren hengt under, lakkert i svart. Gir styrke og lett håndtering, utviklet for perfekt samspill med fjæringen.
Fjæring: Forgaffel og bakdemper er satt opp for maksimal kjøreglede, samtidig som de tilbyr komfort og bekvemmelighet.
Setehøyde
Alp 4.0: 865 mm – Alp X: 855 mm. Dette gir god bakkekontakt og trygghetsfølelse, selv for mindre erfarne førere. Setet er svært komfortabelt for både fører og passasjer.
Bremser
Begge modeller har 290 mm skive foran og 220 mm bak, med bremsekomponenter fra Nissin og BOSCH ABS-system. ABS kan deaktiveres i Offroad-modus, men aktiveres automatisk igjen ved omstart.
ABS-status vises på LCD-displayet, som også viser drivstoffnivå, rekkevidde, valgt gir, hastighet, turtall og kilometerteller – alt med moderne, lettleste grafer.
Hovedforskjeller
- Hjul: Alp 4.0 – 18"/21" med offroad-dekk. Alp X – 17"/19" med veiorienterte dekk (men fortsatt egnet for lett offroad).
- Design: Alp X har smalere plastdetaljer og rund LED-frontlykt i moderne retrostil. Alp 4.0 har mer omsluttende former og kvadratisk LED-frontlykt.
- Begge har ny moderne skiltholder montert på bakhjulet, ikke på bakskjermen.
Tilbehør
Tilgjengelige tilbehør inkluderer håndbeskyttere, sidevesker og toppboks.
Farger
- Alp 4.0: Hvit, Rød
- Alp X: Grå, Mørk Grå
TEKNISKE DATA
Alp 4.0
CHASSIS
Ramme: | Stålramme med motor hengende under |
Akselavstand: | 1440 mm |
Maks lengde: | 2200 mm |
Maks bredde: | 820 mm |
Maks høyde: | 1190 mm |
Setehøyde: | 855 mm |
Bakkeklaring: | 260 mm |
Fothvilerhøyde: | 360 mm |
Tørrvekt: | 142 kg (foran 67,5 kg; bak 73,5 kg) |
Drivstofftank: | 11,0 l |
Reserve: | 2,3 l |
Forhjulsoppheng: | Hydraulisk gaffel med ø43 mm stempel |
Bakhjulsoppheng: | Monoshock med justerbar fjærforspenning |
Støtdemper vandring: | 86 mm |
Forhjuls vandring: | 185 mm |
Bakhjuls vandring: | 195 mm |
Forbrems: | Skive ø290 mm |
Bakbrems: | Skive ø220 mm |
Forfelg: | 2,50 x 19 |
Bakfelg: | 3,50 x 17 |
Fordekk: | 100/90 – 19 |
Bakdekk: | 140/80 -17 |
MOTOR
Type: | En-sylindret, 4-takt, væskekjølt, doble overliggende kamaksler |
Boring: | 84,5 mm |
Slaglengde: | 62,0 mm |
Slagvolum: | 348 cc |
Kompresjonsforhold: | 12,3:1 |
Spjeldhus: | ø44 mm |
Innsprøytning: | Elldor elektronisk innsprøytning |
Startsystem: | Elektrisk |
Smøring: | Tvunget smøring med pumpe |
Ventiler: | 4 |
Tenningssystem: | Elektronisk |
Tennplugg: | NGK LDK8RTAIP |
Clutch: | Våt, flerplateclutch |
Girkasse: | 6-trinns |
Motorolje: | SAE 5W/40 (1.800 cc) |
Forbruk: | 3,51 l/100 km |
CO2-utslipp: | 83 g/km |
Klargjøring og registrering på kr.10000,- kommer i tillegg til oppgitt pris
